Gazdaság

Új gyorsforgalmi utak keleten

Költségvetési pénzből kezdődik a korszerű közúti infrastruktúra építése Szolnok és Békéscsaba felé

Megkezdődik jövő év elején az M4-es és az M44-es gyorsforgalmi utak építése, mégpedig költségvetési pénzből. Az utak elkészültével Szolnok és Békéscsaba megközelítése lényegesen javul.

útépítés 20161207
A legolcsóbb árajánlatot adó kivitelező cégek építhetnek (Fotó: MH)

Jelentős közúti beruházások kezdődnek jövő év elején, ezek közül a legnagyobb volumenű beruházás az M4-es gyorsforgalmi út Üllő és Cegléd, valamint az M44-es Tiszakürt és Kondoros közötti szakaszának megépítése. Mindkét útnál kiválasztotta a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. a kivitelező cégeket, amelyekkel a szerződéskötés ebben a hónapban létrejöhet. Az M4-es 44 kilométer hosszú szakasza két ütemben épül, összességében 72,6 milliárd forintért. Az első ütemben az Üllő és Albertirsa közötti harminc kilométeren épül meg a 2x2 sávos út 52,1 milliárd forintért, az Albertirsa és Cegléd közötti 14 kilométer pedig 20,48 milliárd forintos költséggel készül el. Utóbbi szakasz azért épül relatíve olcsóbban, mert a kivitelezők a meglevő 2x1 sávos utat bővítik 2x2 sávossá, a négysávos szakaszokat pedig felújítják. Komplex pihenő épül Cegléd térségében, egy egyszerű pedig Pilis közelében. Az út megépítésével tehermentesül az átmenő forgalom alól Monor, Monorierdő, Pilis, Albertirsa, Ceglédbercel és Cegléd, s az átadás tervezett időpontja 2019 harmadik negyedéve. Ugyancsak ekkorra készül el a Békéscsaba felé vezető M44-es Tiszakürt és Kondoros között. A 62 kilométer hosszú szakasz építése három ütemben valósul meg. A NIF – az M4-eshez hasonlóan – a legalacsonyabb árajánlatokat fogadta el a közbeszerzési pályázaton, ami annyit jelent, hogy Tiszakürt és Kunszentmárton között 56,5 milliárd, Kunszentmárton és Csabacsűd között 43,98 milliárd, Csabacsűd és Kondoros között pedig 45,2 milliárd forintért épül a 2x2 sávos gyorsforgalmi út. Az új nyomvonalon négy külön szintű csomópont, 44 alul- és felüljáró, Cserkeszőlőnél és Kondorosnál egyszerű, Szarvasnál komplex pihenő épül. Emellett a szakaszon két kisebb híd létesül: egy a Dögös-Kákafoki csatorna, valamint egy háromnyílású híd a Mezőtúr–Orosháza vasútvonal felett. Kondoros és Békéscsaba között 2017 harmadik negyedévében kezdődne az útépítés, és 2020 első negyedévében lenne a befejezés. Az M44-es 2022 második negyedévében lesz komplett a Nagykőrös–Tiszakürt szakasz megépítésével, ami 2018 harmadik negyedévében kezdődhet el.

Az M4-es továbbépítésére is rendelkezésre állnak ütemtervek. Legkorábban a félbehagyott Abony–Törökszentmiklós közötti szakasz építése kezdődhet el, mégpedig 2017 harmadik negyedében, s a várható befejezés pedig 2019 negyedik negyede. Cegléd és Abony között 2019 első negyedévében indul az építkezés, így Budapest és Szolnok között 2021 második negyedévére lehet kész a gyorsforgalmi út. Mindkét út, az M4-es és az M44-es is költségvetési pénzből épül meg. Kivéve az M4-es Berettyóújfalu és az országhatár közötti harminc kilométer hosszú szakasza, amelyet az Európai Unió támogat, ez a szeptemberi kormányhatározat szerint 2019 harmadik negyedévére készül el.

Ezekhez hasonló léptékű beruházás lesz a váci M2-es autóúttá történő kiépítése. Ez a szakasz 2019 második negyedévében lesz kész. Itt is 2x1 forgalmi sáv áll rendelkezésre – szakaszonként 2x2 –, a beruházással a fővárostól Vácig négysávos gyorsforgalmi út létesül. Megkezdődik jövőre az M70-es és az M15-ös autóutak 2x2 sávos bővítése, előbbi 2018 negyedik negyedévében, utóbbi 2019 második negyedévére készül el. Az ősszel átadott M86-os autóút folytatásaként kezdődik meg jövő év elején – vagy legalábbis az első negyedévben a tervek szerint – a 86-os főút Szombathely és Egyházasrádóc közötti szakaszának átépítése. Itt is 2x2 forgalmi sávos gyorsforgalmi út készül, a tervezett átadás 2018. Egyházasrádóc és Körmend között már kész a négysávos út. Szintén a jövő év eleji tervezett kezdések között szerepel Kisvárdánál a nyugati összekötő, a déli tehermentesítő és az észak–keleti tehermentesítő utak építése, ezek még 2017 negyedik negyedévében elkészülnének.