Gazdaság

Új autók, korszerűbb gyárak

Jelentősen csökkent az elmúlt tíz évben az Európai Unióban a cégek környezeti szennyezése, ugyanakkor továbbra is csekély a tisztán elektromos és hibrid gépkocsik aránya

Az autóipar továbbra is meghatározó az Európai Unió (EU) gazdaságában. Nemcsak a járművek, de a gyártási eljárások is korszerűbbek lettek, és ez a környezetvédelemben is megmutatkozik.

Az EU 28 tagállamában tavaly 14,3 millió személygépjárműre adtak forgalombahelyezési engedélyt a hatóságok, ebből viszont csak 5,6 százalék volt az úgynevezett alternatív – vagyis a tisztán elektromos, illetve a plug in hibrid – járművek aránya. Az unióban ezer lakosra 573 autó jut, Magyarországon pedig 355 – derült ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének összesítéséből. A közösség országaiban 9,7 év a gépjárművek átlagos életkora, ez hazánkban 13,7 év.

Tavaly 18 millió 400 ezer személygépjárművet gyártottak az unióban, ebből pedig az illetékes országok összességében 6,2 milliót exportáltak. Az EU importja 2,5 millió volt. Innovációra az autógyárak 45 mil­liárd eurót költöttek, és hatezer volt a szabadalmak száma, ami 56 százalékkal haladta meg a 2016-osat.

Ezzel együtt nemcsak a járművek lettek korszerűbbek, de a gyártási eljárások is, a gyárak sokat tettek a környezetvédelemért. Az elmúlt tíz évben az unióban működő autógyárak környezeti szennyezése 35 százalékkal csökkent, miközben 12 százalékkal kevesebb energiát és 31 százalékkal kevesebb vizet használtak fel. Tavaly az autóiparban 12,9 millió ember dolgozott, ami a foglalkoztatottak 5,3 százaléka – a gyáriparon belül tízszázalékos ez az arány –, és a cégek összességében négyszázmilliárd eurónyi adót fizettek.

A korszerű járművek aránya a környezetvédelemben is megmutatkozik. A forgalomban levő személygépjárművek átlagosan 119,6 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki kilométerenként, a legjobb mutatókkal Hollandia büszkélkedhet 101,2 grammal, nálunk az átlag 126,9 gramm. Ebben viszont jelentős javulás várható a gépjárművek további korszerűsödése, valamint a környezetbarát autók elterjedése miatt. E területen hazánkban is jelentős javulás volt már tavaly is, bár ará­nyaiban még csekély a környezetbarát autók jelenléte. Míg 2016-ban 172, tavaly 749 elektromos autót értékesítettek márkakereskedések, a plug in hibrid járművek száma 231-ről 463-ra emelkedett. A szabályozás viszont elősegítheti a további élénkülést. A kormány döntése értelmében az állami tulajdonú autók harminc százalékának elektromosnak kell lennie 2030-ra. Becslések szerint a hazai személygépjárművek tíz százalékát teszik ki az elektromos járművek. Tavaly háromszáz elektromos töltőállomás létesítését kezdték meg, és 1000-1200 állami tulajdonú épülne. Jelentős változás, hogy 1,5 millió forintos állami támogatás jár az elektromos autó vásárlása után. A cégek számára az is segítség, hogy a beszerzésnél egyszerre 35 autónál is igénybe lehet venni a támogatást, míg korábban csak öt autóra volt érvényes.