Gazdaság

Továbbépíthetők a kisvasutak

A Királyrétre vezető pálya meghosszabbítása révén szépen apadhatna a Börzsöny autóforgalma az északi oldalon

Jelentős fejlesztések elé néz a hazai kisvasúthálózat. Legutóbb a kormány döntött arról is, hogy egyebek mellett elkészítteti a kemencei és a királyréti vonal folytatását is.

A Börzsöny-hegység északi oldalán található Kemencei Múzeumvasút ma az úgynevezett Vilati-üdülőnél ér véget, de ha valóban meghosszabbítják, akkor a csaknem négy kilométerrel arrébb lévő Hamuházig nyúlhat a pályája – hangoztatta lapunknak Berki Zoltán. A kisvasútszakértő a királyréti keskeny nyomközű üzemegységről szólva elmondta, a Budapest–Szob–Érsekújvár–Pozsony nemzetközi fővonal által is érintett Duna-parti Kismarosról induló vonal korábban nem ért véget Királyréten. Ha megnézzük a régi térképeket, azt látjuk, hogy a szakasz Királyrétnél kétfelé ágazott – egyik ága csodás kanyarokkal, jelentős magasságot leküzdve négy kilométerrel arrébb az úgynevezett Cseresznyefa-rakodónál, míg a másik – nagyjából vízszintesen – három kilométerrel odébb egy kulcsosháznál zárult.

Mi sem tudjuk, hogy a tervezett folytatás merre menne, de több érv szól amellett, hogy a régi-új vonal a Cseresznyefa-rakodóhoz fusson ki – hangoztatta a szakember. A törekvés érthető, hiszen jelenleg egy aszfaltút megy fel az említett helyre, ahol egy parkoló fekszik. A Duna–Ipoly Nemzeti Park vezetése nem különösebb barátja az autóközlekedésnek, így minden módon igyekszik elzárni a kocsik elöl az utat – ha tehát a kisvasút ismét Cseresznyefáig érne, akkor végképp ki lehetne tiltani onnan a négykerekű járgányokat. E vonal melletti érv az is, hogy Budapestről – a legtöbb turista ugyanis a fővárosból érkezik a Börzsönybe – nézve onnan érhető el legkönnyebben gyalog a kilencszázharmincnyolc méter magas Csóványos. Fontos részlet, hogy a menetrend szerinti szerelvények manapság is csak hétvégén járnak, így hét közben nem háborgatná a vasút a természetet.

Ide tartozik, hogy korhűen újítja fel a Lillafüredi Állami Erdei Vasutat az üzemeltetője, az Északerdő Zrt., miután kiderült, hogy a kormány turisztikai célú, keskeny nyomközű kisvasutak fejlesztéséről szóló határozata szerint a lillafüredi kisvasút felújítását is támogatja – közölte a társaság a távirati irodával. A tájékoztatás szerint az erdőgazdaság a projekt részleteiről a támogatási szerződés megkötését követően számol majd be, az viszont biztos, hogy fő cél a vasúti pálya és a járműállomány átfogó felújítása, korszerűsítése. Mint fogalmaztak: ez a támogatás történelmi pillanat a kisvasút és a társaság életében, hasonló volumenű felújításra a vonal megnyitása óta, azaz csaknem száz éve nem volt lehetőség.

A közeljövőben megvalósuló fejlesztéseknek köszönhetően az ország egyik legnépszerűbb és legnagyobb forgalmú kisvasútjának utasai egy korhűen felújított, üzembiztos működésű erdei vasút szolgáltatásait élvezhetik majd – írták, hozzátéve: a kisvonat jelenleg is Miskolc egyik leglátogatottabb turisztikai attrakciója, „így a régóta várt beruházásnak köszönhetően remélhetőleg tovább növekszik majd a térségbe irányuló idegenforgalom is”.