Gazdaság

Többen használják az autópályákat

Becsey Zsolt: Az igazságosság elvét tartottuk fontosnak, vagyis, hogy minden sztrádára egységes feltételek mellett hajtsunk fel

Megjelent az új útdíjrendelet módosítása, amely fontos változásokat tartalmaz, az ország nagy része ezt tudomásul vette, és pozitívan fogadta – mondta lapunknak Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára. A gyakorlati tapasztalatokról is beszélt, és arról, hogy miért lenne fizetős a teljes M0-s.

becsey-zsolt
A helyettes államtitkár szerint lényegi pontosításokat valósítottak meg a matricarendszerben (Fotó: Csudai Sándor)

– Hogyan fogadta a Magyar Szocialista Párt múlt pénteki országos demonstrációját? Volt alapja az új matricarendelet ellen tüntetni?

– A demokráciához tartozik, hogy a politikai pártok demonstrációt szervezzenek, de megítélésem szerint ennek a tartalmi alapja kétes. Megjelent az új útdíjrendelet módosítása, amely fontos változásokat tartalmaz, az ország nagy része ezt tudomásul vette és pozitívan fogadta. A januártól hatályos megyei matricarendszer és annak mostani módosítása révén az autósok hetven százaléka veheti olcsóbban igénybe a hazai autópálya- és gyorsforgalmi úthálózatot.

– A gyakorlatban mik a tapasztalatok?

– Az elmúlt hónapban több mint egymillió matricát vásároltak az autósok, ez nagyságrendekkel meghaladja a tavaly januári értéket. Aki például egy megyében használja az autópályákat munkába járáshoz, évi ötezer forintért tudja ezt megtenni az eddigi 43 ezer forint helyett. Ezt a lehetőséget sokan kihasználják. Másrészt az országos éves matricából negyven-ötven százalékkal több fogyott eddig, mint tavaly, ami azt jelenti, hogy összességében többen használják a gyorsforgalmi utakat.

– Az eddigi ingyenes szakaszok díjasításával mennyire lett jellemző a gyorsforgalmi utak elkerülése?

– A tapasztalatok szerint a települések útvonalai nem terheltebbek, mint eddig, már csak azért sem, mert az olcsóbb megyei matrica révén aki eddig a régi utat használta, az most az autópályán éri el a célját. Másrészt attól, hogy bizonyos városi elkerülő szakaszok fizetősek lettek, az autózási szokások vélhetően nem változtak. Harmadrészt pedig, akik az elkerülő utakat használják, ugyanúgy igénybe veszik a többi megyei szakaszt is.

– Miért volt szükség az eddigi ingyenes szakaszok díjasítására?

– Alapvetően az igazságosság elvét vettük figyelembe, vagyis, hogy minden autópályát egységes feltételek mellett használjunk. Eddig bizonyos városok esetében voltak ingyenes elkerülők, a többségnél viszont nem. A januári matricarendszer bevezetése a közös teherviselést is szolgálja. Ugyanakkor lényegi pontosításokat valósítottunk meg február 1-jével: azok a szakaszok, ahol nincs alternatív útvonal vagy áthaladási lehetőség, például a Duna-hidaknál, ismét ingyenesek lettek.

– Az M0-s bizonyos szakaszainak díjasítása sem aratott osztatlan sikert Pest megyében, és úgy hírlik, a teljes fővárosi elkerülőt fizetőssé tenné a kormány.

– Az egységes gyorsforgalmi úthálózat elve alapján lehetne fizetős a teljes útgyűrű. Itt azonban figyelembe kell venni, hogy két fizetési konstrukció szerint készültek a szakaszok. Az egyiket a költségvetés finanszírozta, a másikat nagyrészt az Európai Unió. Utóbbinál a díjmentességet bizonyos ideig fenn kell tartani. A költségvetés érdekeit is figyelembe kell venni a döntésnél, hiszen nem szeretnénk ebből adódóan pénzt visszafizetni az uniónak. Azokon a szakaszokon, amelyek jelenleg ingyenesek, bevezetnénk az útdíjat a következő években. Ebben az esetben különböző elméleti kérdéseket kell még tisztázni az unióval, megkezdődnek a tárgyalások, ennek alapján lehet egy politikai döntés.

– Attól nem tartanak, hogy az eddig folyósított támogatást vissza kell fizetni?

– Az uniót leginkább az érdekli, hogy mekkora a forgalom, és milyenek egy-egy adott szakasz gazdasági és környezetvédelmi hatásai. Az M0-n a teherautóval közlekedőknek most is fizetniük kell, másrészt például Ausztriában, Bécsben még a belső elkerülő út is díjas.

– Mikor épül tovább az M0-s? Azt mennyire veszik figyelembe, hogy a forgalom alapján nagyobb szükség lenne az útgyűrű továbbépítésére, mint a határig épülő autópályákra.

– Az előkészítés megkezdődött, a 2020-ig elkészített tervekben szerepel a 10-es és a 11-es főutak közötti szakasz, ugyanakkor nem ez az elsődleges. Egyrészt mivel az út nagy része alagutakban épülne, fajlagosan nagyon drága. Másrészt a kormány döntése szerint elsődleges a megyeszékhelyek bekapcsolása az országos hálózatba és az országhatárokig történő kiépítés. Ez azt a célt szolgálja, hogy a hátrányosabb helyzetű régiók is fejlődjenek, és ezt támogatja az unió is. Brüsszeli forrásból nem is tudnánk lényeges autópálya-beruházást megvalósítani a központi régióban, ugyanis ez gazdaságilag a legfejlettebb. Brüsszel is a régiók felzárkóztatását támogatja az infrastruktúra fejlesztésekor.