Gazdaság

Tervezhető a zalaegerszegi tesztpálya

A beruházással Magyarország a járműgyártásban meglévő igen jó pozícióját kívánja erősíteni – közölte Varga Mihály miniszter

Még ez év végén megvalósul az új zalaegerszegi tesztpálya első üteme – közölte tegnap Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. A magyar gazdaság jövője leginkább az ilyen jelentős beruházásokon múlik.

Világszínvonalú létesítmény valósul meg Magyarországon azzal, hogy egy hetvenéves járműipari tapasztalattal rendelkező, az önvezető autók területén is a világelsők közé tartozó cég adja a szaktudását a zalaegerszegi tesztpálya felépítéséhez – jelentette ki tegnap Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a zalaegerszegi autós tesztpálya tervezési feladatairól szóló szerződés aláírásán. A miniszter hangsúlyozta: a szerződés megkötésével garantálható, hogy a projekt a tervezett ütemben és a meghatározott tartalommal valósuljon meg. Emlékeztetett arra, hogy a tesztpályával olyan nagyberuházást indított el a kormány, amellyel Magyarország a járműgyártás terén meglévő igen jó pozícióját kívánja erősíteni, egyben segít megőrizni a hazai kutatás-fejlesztés elmúlt évtizedekben elért, nemzetközi szinten elismert eredményeit is.

Varga kiemelte: a nettó 473 millió forint értékű szerződés a tesztpálya azon elemeinek megtervezését tartalmazza, amelyek lehetővé teszik, hogy a hagyományos járművekkel kapcsolatos tesztek mellett az önvezető és az elektromos járművek vizsgálatait is el lehessen itt végezni. A tesztpálya tervezetéről szóló megállapodást a Nemzetgazdasági Minisztérium irányítása alatt álló Autóipari Próbapálya Zala Kft. kötötte a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. és a Horiba Mira Ltd. konzorciumával. A tárcavezető elmondta: az első fázisban még az idén megépül az első járműdinamikai tesztelem, létrejön az autonóm járművek tesztelésére alkalmas rész első üteme, a kiszolgáló épületek és a kapcsolódó belső infrastruktúra, majd elindul az úgynevezett kezelhetőségi pálya és a féktesztekre alkalmas modul kivitelezése is.

A miniszter szerint a magyar gazdaság jövője az olyan beruházásokon múlik, amilyen a zalaegerszegi tesztpálya, mert ezek nemcsak az ipar gyorsuló ütemű bővülését teszik lehetővé, hanem a kapcsolódó kutatási-fejlesztési tevékenységek felfutását, a beszállítók és a magyar kis- és közepes vállalkozások fejlődését is. Emlékeztetett arra, hogy tavaly júniusban döntött a kormány a tesztpálya megépítéséről, s ezzel komoly lépést tett abba az irányba, amelyet az iparfejlesztésben maga elé tűzött. Rámutatott: a kormány azt kívánja elérni, hogy az ország a járműgyártásban megerősítse vezető pozícióját a régióban, s a zalaegerszegi beruházás emellett, a továbbgyűrűző hatások révén, Magyarország gazdasági növekedésére is kedvezően hat majd. Hangsúlyozta azt is, hogy a beruházás elindításában a kormány partnerre talált Zalaegerszegben, s a várossal a tesztpálya megvalósításáról tavaly november 4-én írt alá megállapodást. Az első ütem várhatóan 2017 végére kész lesz, és 2018-tól már elkezdi működését. Varga jelezte: Európában nincs olyan tesztpálya, ahol ki lehet próbálni az úgynevezett autonóm, önvezető járműveket, a zalaegerszegi objektum tehát teljesen egyedi lehetőség lesz. Emellett a pályát a várakozások szerint jövő év végére már össze lehet kapcsolni egy intelligens útszakasszal is.