Gazdaság
Szolnoknál új Tisza-hidat építenek
A 2014–2020-as európai uniós költségvetési időszakban a vasút modernizációjára költhető összeg eléri az ezermilliárd forintot

Háromezer-háromszáz tonna acélszerkezetet mozgatnak meg a Szolnoki Tisza-híd építői, hogy egy héten belül alkalmassá tegyék a folyami átkelőt a vasúti forgalomra. A Szolnok és Szajol közötti vasútvonal felújításának része az új híd megépítése, amelynek során a kivitelezők a vasútvonal régi hídját elbontva új szerkezetet – amelyet a helyszínen építenek meg – tolnak a helyére. A beruházás részeként a régi kétvágányú hidat két újonnan épülő egyvágányúra cserélik. Ez azért is előnyös, mivel ha az egyik hídon munkálatok folynak, a másikon zavartalanul közlekedhetnek a szerelvények. Szolnok és Szajol között 20,7 milliárd forintért újul meg a vasútvonal, ezzel lehetővé válik az óránkénti 160 kilométeres utazási sebesség, és 22,5 tonnás tengelyterhelésű tehervonatok is közlekedhetnek itt, fokozva a vasúti árufuvarozás versenyképességét.
Hegmanné Nemes Sára, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára tegnap a hídnál tartott tájékoztatón elmondta: a Szolnok és Szajol közötti vasútvonalon zajló beruházással a kormány célja a biztonságos, európai színvonalú közlekedés megvalósítása. A kormány a jövőben is kiemelten kezeli a vasúti fejlesztéseket, így azok a 2014–2020-as uniós költségvetési időszakban is elsőbbségben lesznek: a modernizációra költött összeg eléri az ezermilliárd forintot. A közösségi közlekedés fejlesztésére összességében 1500 milliárd forint jut. Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere arról szólt, hogy a mai modern infrastruktúra megteremtése kiemelten fontos, az autópálya építése mellett a vasúti összeköttetés is európai színvonalú lesz. Közölte, néhány éven belül minden olyan infrastrukturális hátrányt megszüntetnek, amely gátolta Szolnok nagyobb ütemű fejlődését. Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő kommunikációs vezetője elmondta, az itt alkalmazott építési technika előnye a gyorsaság, a vasúti forgalmat mindössze egy hétig kell leállítani, így az új hídrészen október 11-től már közlekedhetnek a szerelvények. A Szolnok–Szajol vasútvonalon naponta mintegy kétszáz szerelvény halad át. Kiemelt szerepe van a hazai vasúti forgalomban, hiszen ez köti össze a tiszántúli területek nagy részét a fővárossal. A munkálatok jövőre fejeződnek be, és innen Püspökladányig haladhatnak felújított pályán a szerelvények.