Gazdaság

Színes lehet a fekete péntek

Most is nagyon sok csábító ajánlatot tartalmaznak a már szinte egész novemberre kiterjedő Black Friday-akciók, odafigyeléssel jól járhat a vásárló, de a neten késhet a rendelés

A novemberi Black Friday (fekete péntek) alkalmával az áruházak számtalan akciós lehetőséget kínálnak vásárlóiknak. A legfontosabb fogyasztóvédelmi tanácsok figyelembevételével bosszúságoktól mentes lehet a vásárlás.

fekete péntek 20181122
 A Black Friday alkalmával a vevők már sokszor karácsonyra rendelnek (Fotó: MH)

A magyar fogyasztók egyre tudatosabbak, tisztában vannak vele, hogy a Black Friday-en találnak olcsóbb termékeket – mondta lapunknak Baranovszky György, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) ügyvezető elnöke. Hozzátette, már rengetegen vásárolnak a neten, ám észrevétele szerint kevesen tudják, hogy 14 napon belül meggondolhatják magukat. Talán ezért is előnyösebb az online vásárlás a hagyományosnál, mert itt a kereskedőnek kötelező visszafizetni a termék árát – tette hozzá. A FEOSZ elnöke elmondta, hogy a Black Friday alkalmával a vevők már sokszor karácsonyra rendelnek, ám javasolja: mindig legyen egy B terv, ha esetleg késne a rendelésük.

Kérdeztük arról a tendenciáról is, hogy néhány üzletben az ilyen akciók előtt felemelik az adott termék árát, majd gyakorlatilag „visszaárazzák” az eredetire. Válaszában kifejtette, hogy érdemes megnézni, korábban mennyibe került az adott termék, hogy elkerüljük az ilyen típusú megtévesztést. Jelezte azonban, hogy a kereskedők, ha nagyon leárazzák a terméküket, akár veszteséget is termelhetnek, ráadásul Magyarországon szabad árképzés van, így mindig érdemes odafigyelni, mit vásárolunk.

A Black Friday a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, amely ott több évtizede hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor a kereskedők rendkívüli kedvezményeket kínálnak. Az elmúlt néhány évben Magyarországon is egyre több kereskedő jelentkezik Black Friday-akciókkal. A fekete péntek súlya az internetes kereskedelemben nagyobb, egyes várakozások szerint a webáruházak idén novemberi forgalma megközelítheti a hatvanmilliárd forintot. A magyarok több, mint fele – 57 százalék – véli úgy, hogy a kereskedők sok esetben megtévesztik a vásárlókat, illetve, hogy a Black Friday felesleges kiadásokra ösztönöz – derült ki a Cofidis felméréséből.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium felhívja a figyelmet arra, hogy nézzük meg alaposan: az e-kereskedő által adott kuponok, utalványok, leértékelések valóban érdemi kedvezményt tartalmaznak-e. A legbiztonságosabb fizetési mód az utánvét, emellett előre fizetés esetén biztonságos a webszámla, amelyet elég akkora összeggel feltölteni, amennyi az adott vásárláshoz elegendő.