Gazdaság

Szigorúbb elbírálás a vasúti beruházásoknál

Európai Bizottság

Ebben az európai uniós ciklusban a támogatott vasúti projektek esetében sokkal szigorúbb az Európai Bizottság (EB) a tagállamokkal az elbírálás alkalmával, mint a 2007–2014-es időszakban.

Ugyanakkor viszont a közúttal ellentétben leginkább a vasúti beruházásokat támogatja az unió – közölte tegnap Szalóki Flórián a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára az InnoRail 2017 elnevezésű vasútszakmai konferencián. Az ebben az uniós ciklusban jóváhagyott költségvetési keretet nem vállalhatja túl Magyarország különböző beruházásokkal, mint azt tette – mintegy harminc százalékkal – az előzőben. Abban az esetben ha a projekteknél az EB talál valami hibát a megvalósításkor vagy az elszámoláskor, visszakérheti a támogatást. Az európai hálózatfinanszírozási eszköz – CEF – által finanszírozott vasúti projekteknél ezzel együtt nem lehet előleget fizetni a vállalkozóknak. Magyarország a költségvetésből ezt megteszi – tette hozzá a helyettes államtitkár. A CEF-nél kockázatot jelent az is, hogy két projekt teszi ki a költségvetés nyolcvan százalékát. Közölte, az EB legfontosabb üzenete, hogy leginkább karbantartás jellegű munkákat támogat.