Gazdaság

Széles Gábor: Kockázatos hitelből gyarapodni

Az Ikarust és a hazai autóbuszgyártást eddig még nem sikerült a Videotonhoz hasonló növekedési pályára állítani, de kedvezőek a lehetőségek

Az elektromos autóbuszgyártásé a jövő, és az Ikarusnak ebben komolyak a lehetőségei nemzetközi és remélhetőleg a hazai viszonylatban is. A Videoton, amely az alapítása óta egyenes vonalú növekedési pályát járt be, jelenleg az ország egyik legnagyobb foglalkoztatója.

Széles-Gábor
Mester Sándor kérdéseire válaszol Széles Gábor az üzleti klub rendezvényén (Fotó: Hegedüs Róbert)

Mindig kockázatot jelent hitelből növekedni, ezért a cégeimnél arra törekedtem, hogy a beruházások esetében, amennyire csak lehet, a saját pénzügyi lehetőségeinkre támaszkodjunk – közölte Széles Gábor, a Műszertechnika Zrt., a Videoton Holding és az Ikarus vállalatcsoport elnöke Egerben a Biz­Lounge üzleti klub rendezvényén. A BizLounge egy évvel ezelőtt indult klub, rendezvényt havonta egy alkalommal tartanak a Gál Tibor Fúzió Borbárban. Ez volt az első alkalom, hogy a Forbes magazin Top 100 listáján szereplő leggazdagabb emberek közül meghívtak valakit az üzleti klub rendezvényére. Mint azt Széles Gábor elmondta, a Műszertechnikát másodmagával 1981-ben alapította, és a cég 1985-ben már a legnagyobb magánvállalkozás volt Magyarországon.

A cég értéke a rendszerváltozáskor, 1990-ben százmillió dollárt tett ki. A Videoton 1992-es privatizációjakor viszont éppen a Műszertechnika tőkéje és értéke nyújtotta a biztosítékot a tranzakcióhoz. A nagyvállalkozó közölte: a Videoton privatizációja nagyon kockázatos volt a cég számára, ám a tulajdonosok jelentős növekedésre számítottak az elektronikai iparágban. Az újrainduláskor hatezer ember volt munka nélkül. A Forbes magazin szerint is Széles Gábor az egyetlen vállalkozó, akinek a gazdasági teljesítménye évről évre nőtt a rendszerváltozás óta. Jelenleg 13 ezer ember dolgozik a cégeknél, így az állam után összességében a legnagyobb foglalkoztatók Magyarországon.

Széles Gábor közölte: az Ikarust és a hazai buszgyártást még nem sikerült a Videotonhoz hasonló növekedési pályára állítani, de kedvezőek a lehetőségek. Ebben jelentős segítséget nyújt a nemzeti autóbuszprogram, amelyben a kormány szándékai szerint évente ezer hazai gyártású autóbuszt rendelnének a szolgáltatók. Mint azt az elnök elmondta, a gyártókapacitást úgy alakítják ki, hogy évi kétezer autóbusz exportjára is lehetőség legyen. Jelentős eredményként értékelte, hogy az egyik legnagyobb kínai autóbuszgyártó céggel, a Yinlonggal alapítottak vegyesvállalatot. A kínai cég évente hatvanezer elektromos autóbuszt gyárt. Emellett az Ikarus számára komoly lehetőség adódik Iránban, mint közölte, az iráni féllel a napokban írnak alá szerződést autóbuszok gyártására. Széles Gábor szerint a jövő az elektromos meghajtásé, és ez Európában is egyre inkább elterjed. Példaként említette ugyanakkor, hogy Pekingben vagy Tokióban már szinte nem is közlekednek hagyományos meghajtású autóbuszok a városi forgalomban.

Az üzleti fórumon Széles Gábor említést tett médiavállalkozásai­ról is. Mint közölte, a nyomtatott sajtópiac meghatározó szereplője lett a 2006-ban átvett Magyar Hírlap. A korábbi baloldali szellemiséget képviselő újság átvételekor rengeteg politikai támadás érte, ide tartozott, hogy személyesen is megpróbálták lejáratni. Mint emlékezetes, Gyurcsány Ferenc korábbi szocialista miniszterelnök 2008-ban bojkottot hirdetett a Magyar Hírlap ellen, ám az akkori bátor kiállás hatással volt a 2010-es választásokra is.

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom