Gazdaság

Szabálytalanságok a boltok, szervizek több mint felénél

Az ázsiai termékek gyakran használhatatlanok

Problémás alkatrészekkel és szabálytalanságok tömegével találkoztak az ellenőrök a kereskedésekben és az autójavító műhelyekben. Leggyakrabban az Ázsiából származó termékek bizonyultak használhatatlannak.

 Autókereskedéseket, szervizeket és autósboltokat ellenőrzött a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a Nemzeti Közlekedési Hatósággal együtt idén első alkalommal. Mint kiderült, minden második helyen találtak valamilyen problémát, és minden tizedik alkatrész hibás volt. Az országos akcióban 301 ellenőrzést végeztek a hatóságok szakemberei, és 163 alkalommal találtak szabálytalanságot, ami 54 százalékos kifogásolási arányt jelent. Mint a hatóságok közölték, a legtöbb probléma az autósboltokban a hiányos tartalmú vagy egyáltalán át sem adott jótállási jegyekkel volt, a termékekről pedig gyakorta hiányzott az eladási, illetve az egységár. Ezt a készlet nagyságával és a gyorsan változó árakkal magyarázták az alkalmazottak. Az autószervizekben pedig az esetek harmadában nem tüntetik fel a szolgáltatási díjakat az üzemeltetők. A szolgáltatási díjak esetében a legtöbb jogsértést – csaknem negyven százalékos az arány – az autószervizeknél tapasztalták az ellenőrök. Hiányzott a szolgáltatási díj, vagy nem volt egyértelmű, illetve nem volt jól olvasható. Az is előfordult, hogy az üzemeltetők nem adtak tájékoztatást a javítás óradíjáról, vagy azt nem tüntették fel megfelelően.

Ezeknél is súlyosabb volt, hogy minden tizenkettedik alkatrésszel volt valamilyen jótállási vagy minősítési probléma. Az ellenőrzéseken az Ázsiában gyártott termékekkel – ledes fénycsíkok és izzók, első ködfényszórók, járművekre szerelhető ablakfóliák, ledes pótféklámpák és halogén izzók – buktak meg a szervizesek vagy az eladók. Az ellenőrök találtak olyan gépjárműizzókat, amelyeknek csomagolásán csak nagyon kis betűvel tüntették fel: a termék a közúti közlekedésben nem használható.

Az ellenőrzések tapasztalataiból adódóan a fogyasztóvédők azt tanácsolják, hogy az ügyfél mindig előre tájékozódjon a díjakról. Ha az óradíj, illetve a munkadíj nincs feltüntetve, rá kell kérdezni, hogy ne a fizetésnél érje meglepetés a vásárlót.