Gazdaság
Sürgeti és támogatja az unió a zöldüzemanyag-hálózatokat
Vonzóvá tennék a „zöldautókat”
Az erről rendelkező és hamarosan hatályba lépő jogszabály előírja, hogy a tagországokban ki kell építeni az alternatív üzemanyaggal (biodízellel és bioetanollal), árammal, hidrogénnel vagy sűrített földgázzal (CNG) működő autók utántöltéséhez szükséges alapvető infrastruktúrát. Az EB a tagállami tervek összehangolását segíti majd.
A hálózatok kiépítésének határideje típustól függően változó, de legkésőbb 2030-ra a tervek szerint mindennek el kell készülnie – közölte az MTI. Az árammal és CNG-vel működő autók számára legalább a városokban és azok külső peremén már 2020-ban elérhetőknek kell lenniük a töltőállomásoknak. A hálózatok kiépítésének költségei elsősorban a magánvállalatokat terhelnék, a projektekhez viszont igényelhető állami támogatás az uniós versenyjoggal összhangban. A tagállamok hálózatait összekötő beruházásokat az Európai Összekapcsolási Eszközből is lehet támogatni.
A program célja az, hogy versenyképessé tegye az alternatív üzemanyaggal működő járműveket. Jelenleg ugyanis „ördögi kör” alakult ki, azért drágák ezek a járművek, mert nincs rájuk kereslet – mégpedig azért nincs, mert nincs megfelelő töltőhálózat a kiszolgálásukhoz, de azért nem fejleszti senki a töltőhálózatot, mert a kevés autó mellett az nem lenne kihasználva. Az Európai Unió ezt a kört szeretné megtörni a klímaváltozást okozó gázok kibocsátásának csökkentéséért. Ma Magyarországon huszonhat kútnál tankolhatunk autógázt a Holtankoljak.hu keresőoldal szerint, az elektromos autókat viszont 52 helyen lehet feltölteni országszerte a Holtöltsek.hu szerint.