Gazdaság
Somogyban dolgozhatnak a pályaépítők
Megújul a dél-balatoni és a Kaposvár–Fonyód rész

Megkezdődhet a dél-balatoni vasútvonal Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti 53 kilométer hosszú szakaszának korszerűsítése, miután eredményesen zárult a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. közbeszerzési tendere. A pályázatra három konzorcium adott érvényes ajánlatot, köztük a legolcsóbbat a Déli part 2016 Konzorcium – R-Kord Építőipari Kft., V-Híd Zrt., Swietelsky Vasúttechnika Kft. – nyújtotta be nettó 72,38 milliárd forint értékben. Az átépítésre a Strabag Kft., TRSZ Kft., valamint a Subterra-Raab Kft., Dömper Kft., Pannon-Doprastav Kft. alkotta konzorciumok adtak még érvényes ajánlatot.
Mint azt a NIF közölte, a beruházás kapacitásnövelő beruházással is együtt jár. Balatonszemes és Balatonlelle felső között új, második vágány épül, amely a forgalom zavartalanságát, a menetrendek betartását segíti elő. A szakaszon tizenöt kilométer hosszú zajárnyékoló fal létesül, és harminckét kilométer hosszban rugalmas, rezgéscsillapító sínágyazatot telepít a kivitelező a kritikus helyeken a környéken élők nyugalma érdekében.
Fonyód állomás és Bélatelep között új hullámtörő épül, Balatonmáriafürdőn az Őrház utcánál a tervek szerint új megállóhely létesül, így a környékbeli nyaralók, mind Balatonmáriafürdő alsó, mind pedig Balatonmáriafürdő állomás felől könnyebben megközelíthetők lesznek. A projekt tartalmazza az állomásokon magasperonok építését, biztosítva az esélyegyenlőség feltételeit, ezzel együtt a létesítmények átépítésével kényelmesebbé és biztonságosabbá válik az utasok fel- és leszállása.
A dél-balatoni vonal mellett megújul a jelenleg ráhordó vasútként működő Kaposvár–Fonyód szakasz is, amely révén Somogy és Baranya megyei településekről érhető el közvetlenül a Balaton vasúton. Ezzel együtt a beruházás elővárosi közlekedést szolgáló fejlesztéseket, azaz P+R és B+R parkolók építését, peronok átépítését is tartalmazza. Fonyód és Kaposvár esetében a fejlesztések a mindennapi személyszállítást, illetve a regionális személyközlekedést, a régión belüli központok jobb elérhetőségét egyaránt érintik.
A rekonstrukciót követően ez a szakasz is alkalmas lesz óránként nyolcvan kilométeres sebességre, amely a mostanihoz képest körülbelül húszperces menetidő-csökkentést eredményez. Szántód és Balatonszentgyörgy között százzal lehet az átépítés után haladni, így 2018 nyarától a jelenlegi hetvenöt-nyolcvan perces menetidő ötvenöt percre csökken. Ezt a beruházást anyagilag 85 százalékban az Európai Unió támogatja.
A NIF tegnapi közleménye szerint holnaptól egészen június 10-ig vonatpótló buszok közlekednek Siófok – rövid ideig Szabadbattyán – és Balatonszemes között.
Jelentős forgalomnövekedés
Az első negyedév adatai alapján egyértelműen látszik a villamosítás kedvező hatása a Csorna és Porpác közötti vonalon – közölte lapunkkal a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. A munkák tavaly értek véget a Hegyeshalom, Csorna és Porpác közötti észak–déli irányú vasútvonalon. Idén tavalyhoz képest csaknem duplájára emelkedett a teherforgalom Csorna és Porpác között, amely egyben része a Budapest–Szombathely vasútvonalnak. Tavaly a 16-os vonal Csorna–Porpác szakaszán 1607, a Csorna–Hegyeshalom szakaszán 874, a 17-es vonal Szombathely–Zalaszentiván szakaszán pedig 603 tehervonat közlekedett. Porpác és Hegyeshalom között 2015-ben mintegy másfél millió utast szállított a GYSEV, Szombathely és Zalaszentiván között pedig 380 ezer utast regisztrált a vasúttársaság.