Gazdaság
Sikeresen pályázunk az Európai Uniónál közlekedési munkára
A ferihegyi vasút még nem kapott támogatást, de lesz harmadik forduló
Bár a végleges döntést csak július 9-én hozza meg az Európai Bizottság a CEF-ben hazánk számára rendelkezésre álló források felhasználhatóságáról, nagyon úgy tűnik, hogy minden támogatást el tudunk nyerni. Ez annyit jelent, hogy Magyarország összességében 337 milliárd forintnyi CEF-forrást tud felhasználni, így a nemzeti önrésszel együtt 396 milliárd forintot költhetünk csak ebből az alapból a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére. Hazánk számára az Európai Bizottság tavaly 86 milliárd forintot szavazott meg 16 közlekedési projekt támogatására, a jövő hónapban pedig a második forduló 19 projektjéről lesz döntés, ezzel mintegy 250 milliárd forinthoz juttatva Magyarországot. A második körben az elsőhöz hasonlóan leginkább vasúti beruházásokkal pályáztunk, legalábbis a költségvetés nagy részét ezek viszik el. Ezen belül is három projekt a támogatások csaknem négyötödét jelenti. Kiemelkedő ugyanis a Százhalombatta–Pusztaszabolcs, a Rákos–Hatvan közötti vonal, és a Déli vasúti összekötő híd felújítása.A pusztaszabolcsi vonal esetében Magyarország az első körben pályázott sikeresen a Kelenföld–Százhalombatta vonal felújítására, ennek közbeszerzési eljárása jelenleg is zajlik. Százhalombatta és Pusztaszabolcs között a felújítás tervezett összköltsége 98 milliárd forint, ebből 72 milliárd forintot fizetne az unió, a többit a hazai forrás tenné ki. Itt a költségek leginkább azért ennyire jelentősek, mert 12 kilométeren új nyomvonalon épülnének ki a vágányok. Ennél is több pénzbe kerül a Rákos–Hatvan vasútvonal rendbetétele: ennek a költségvetése 123 milliárd forint, és 93 milliárd forintra nyújtottunk be támogatási igényt. A déli összekötő híd rekonstrukciója, ezzel együtt a harmadik vágány megépítése 36 milliárd forintba kerülne, ehhez a CEF ránk jutó nemzeti borítékjában harmincmilliárd forint lenne a támogatás. Szintén a CEF támogatja a GSM-R vasúti távközlési hálózat kiépítésének második ütemét, illetve 35 mozdony felszerelését biztosító rendszerrel.
Megújulhat az M15-ös és az M70-es autóút, vagyis megvalósulhat a várt négysávosítás Hegyeshalom és Rajka, valamint Letenye és Tornyiszentmiklós között. A CEF támogatja emellett a dunai hajózás esetében a kikötői infrastruktúra és a folyami információs szolgáltatások fejlesztését.
A ferihegyi gyorsvasút kiépítése viszont ebben a körben nem kap támogatást. A CEF-nek lesz egy harmadik fordulója, de mivel mi az első két körben minden pénzt felhasználunk, olyan pénzekre pályázhatunk, amelyeket más országok nem használnak fel. Erre viszonylag jó esély mutatkozik, hiszen a régióban Magyarország mellett csak Romániának sikerült projektekkel megtölteni a nemzeti borítékot, vagyis minden támogatást igénybe venni.
Megújulhat az M15-ös és az M70-es autóút, vagyis megvalósulhat a várt négysávosítás Hegyeshalom és Rajka, valamint Letenye és Tornyiszentmiklós között. A CEF támogatja emellett a dunai hajózás esetében a kikötői infrastruktúra és a folyami információs szolgáltatások fejlesztését.
A ferihegyi gyorsvasút kiépítése viszont ebben a körben nem kap támogatást. A CEF-nek lesz egy harmadik fordulója, de mivel mi az első két körben minden pénzt felhasználunk, olyan pénzekre pályázhatunk, amelyeket más országok nem használnak fel. Erre viszonylag jó esély mutatkozik, hiszen a régióban Magyarország mellett csak Romániának sikerült projektekkel megtölteni a nemzeti borítékot, vagyis minden támogatást igénybe venni.