Gazdaság

Reneszánszát élheti a vasút a közutak telítődése miatt

A mostani és a következő európai uniós költségvetési ciklusban elsősorban a fejpályaudvarok és a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra modernizációjára lenne szükség

A vasút versenyképességének javítására van szükség a személy- és az áruszállításban egy­aránt, mivel a közúton egyre korlátozottabbak a kapacitások. Leginkább a fővárosi elővárosi vasútvonalak, ezen belül a budapesti pályaudvarok korszerűsítésére lenne szükség.

A megyei jogú városok jobb elérése és a Budapest környéki agglomerációs közlekedés színvonalának javítása érdekében növelni kell a vasút versenyképességét a közúttal szemben. Ehhez szükség van a vasút digitalizációjára, a járműpark modernizációjára, a munkaerő­hiány mérséklésére és a jelenleginél rövidebb menetidőkre – közölte tegnap Dávid Ilona, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület elnöke, a MÁV Zrt. elnök vezérigazgatója. Mint azt a Hungrail Vasútakadémia idei tavaszi konferenciáján kifejtette, mivel a közutak kezdenek túltelítettek lenni, ezért a vasútnak elsőbbséget kell biztosítani a közösségi közlekedésen belül is. Ebből adódóan az autóbuszos közlekedésben azokon az útvonalakon, ahol a vasút jó elérhetőséget biztosít, elsősorban a ráhordó szerepet kellene erősíteni. Mivel a budapesti elővárosi forgalomban bonyolítja a MÁV-Start forgalmának hatvan százalékát, és a személyszállító vonatok háromnegyede megáll valamelyik fővárosi pályaudvaron, a mostani és a következő európai uniós költségvetési ciklusban elsősorban a fejpályaudvarok és a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra modernizációjára lenne szükség. Ezen belül szükség lesz a HÉV-vonalak fejlesztésére, és új távlatokat nyithat a közösségi közlekedésben a repülőtéri vasútvonal megépítése is – tette hozzá Dávid Ilona.

A MÁV számára kiemelt feladat a kishatár­menti forgalom színvonalának javítása, továbbá növelni szükséges a villamosított vasútvonalak hosszát, amely jelenleg 3500 kilométer. A járműpark esetében Dávid Ilona kiemelte: törekednek arra, hogy hatékonyabb legyen a karbantartás, és a beszállítások esetében növelni szeretnék a hazai részarányt. Kitért arra is, hogy szintén kiemelt a munkaerőhiány mérséklése, ezen belül a szakképzett munkaerő megszerzése és megtartása a legnagyobb feladat.

Fónagy János, a Nemzetgazdasági Minisztérium parlamenti államtitkára azt közölte, hogy a hazánkban működő 48 vasúti társaságnál hatvanezren, a közösségi közlekedésben pedig összességében kétszázezren dolgoznak, ebből adódóan a vasút fenntartása nemcsak vállalati ügy, hanem társadalompolitikai kérdés is egyben. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke kiemelte, hogy az iparvágányok esetében kellene könnyebbé tenni a forgalmat a vasúti árufuvarozók számára, illetve a cégeket érdekeltté tenni abban, hogy vasúton fuvarozzanak. Ugyancsak jó irányba halad az úgynevezett egykocsis fuvarozás szabályozási környezetének a javítása, amely elsősorban az építőipari cégeknél és az erdőgazdaságoknál erősíti a külföldi piacra jutás esélyeit.