Gazdaság
Problémás a generációváltás
Csupán a cégek öt százalékánál merül fel az értékesítés lehetősége
A családi vállalatok nagy része húsz-huszonöt éve jött létre, így a cégek felénél vagy már most aktuális, vagy az elkövetkezendő öt évben az lesz a jellemzően három-öt év alatt lezajló utódlás kérdése. A probléma megoldására a cégértékesítés is egy alternatíva lehetne, de ahogyan az a Budapest Bank témában végzett felméréséből kiderül, a tulajdonosok több mint egyharmada tart attól, hogy a potenciális vevő az elvárásaikhoz képest kevesebbet fizetne. A cégérték tudatos maximalizálásával ez elkerülhető, ráadásul az értékesítés előkészítése azért is fontos, mert a kkv-k esetében gyakran egy egész élet munkájáról van szó. Tulajdonosként nehéz reálisan felmérni a vállalkozás piaci értékét, éppen ezért alacsony azoknak az aránya, akik megbízható adatokkal rendelkeznek cégük valós piaci értékéről. Közel felüknek vannak saját számításai, független szakértői becslést azonban elenyésző hányaduk végeztetett.
Az értékbecslésnél nemcsak a vagyonmérleg és a pénzügyi mutatók számítanak, hanem többek között a jövedelemtermelő képesség, a hatékonyság, a partnerkapcsolatok és a menedzsment szakmai minősége és hozzáállása is fontos.
A kkv-tulajdonosok hajlamosak alábecsülni a vezetés átadáshoz szükséges időt. Ugyanez a tendencia megfigyelhető a cég értékesítésével kapcsolatban is: míg a cégvezetők becslése alapján átlagosan nyolc hónap az átfutási idő, a piaci tapasztalatok szerint reálisan akár három évet is igénybe vehet ez a folyamat. A bank ötszáz vezető megkérdezésével végzett kutatásából az is kiderül, hogy jelenleg csupán a kkv-k öt százalékánál merül fel az értékesítés lehetősége. Ezeket a vállalatokat legszívesebben versenytársnak vagy szakmai befektetőnek adnák el a cégtulajdonosok, a többség azonban egyáltalán nem nyitott arra, hogy a vállalat esetleges értékesítéséről gondolkodjon.