Gazdaság
Pénzügyileg stabilabb lett a MÁV
Kiemelkedő eredménnyel zárták a tavalyi évet, nőtt a vagyon és az utasforgalom, saját fejlesztésű InterCity-kocsik készülnének

Eredményes évet zárt tavaly a MÁV-csoport, az elmúlt három évben sikerült pénzügyileg stabilizálni a vasúttársaságot, ezzel együtt jelentősen csökkent a hitelállomány is – közölte tegnap Dávid Ilona a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. A stabilizációban meghatározó szerepe volt annak is, hogy az állam a közszolgáltatási szerződés értelmében megtéríti a működés fenntartásához szükséges költségeket. A MÁV Zrt. tavaly a pályaműködtetés esetében 66,8 milliárd forint, a MÁV-Start Zrt. pedig a személyszállítás költségtérítéseként száznegyvenhatmilliárd forint állami támogatásban részesült. Ezzel együtt a csoportnak 2013-hoz képest ötmilliárd forinttal emelkedtek a bevételei, amelyek száznegyvenmilliárd forintot tettek ki. Bádonfainé Szikszay Erzsébet gazdasági vezérigazgató-helyettes közölte, hogy az adózás előtti eredmény negyvennégymilliárd forint volt, az adósságállomány pedig a 2011-es kétszázhetvenhétről az év végére százötvenkétmilliárd forintra csökkent. Ez annak is köszönhető, hogy az állam tavaly harmincötmilliárd forint adósságot vállalt át. Jelentősen emelkedett a vagyon is, mivel a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által felújított és átadott vonalak esetében a vasúttársaság már nemcsak üzemeltető, hanem az állami vagyon kezelője is egyben. Ilyen formán a csoport kincstári eszközvagyonának az értéke a 2013-as négyszázkilencvenegyről tavaly hétszázhúszmilliárd forintra emelkedett.
Pál László a MÁV általános vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy tavaly saját pénzből 37,8 milliárd forintot költhettek a vasúti pályahálózat felújítására, ami csaknem a duplája a 2012-es értéknek. A fejlesztések közül kiemelkedik a Dombóvár-Kaposvár vonal modernizációja. A MÁV uniós pénzből tervezi a Budapest–Esztergom vonal villamosítását. Az állomásrekonstrukciós programban a pécsi, a kaposvári, a balatonszentgyörgyi, a keszthelyi és a tapolcai pályaudvar mellett a fővárosban Zugló, Kőbánya-Kispest, Kőbánya-alsó állomás újul meg. Zaránd György a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója elmondta, huszonegy új motorvonat vásárlására hirdettek közbeszerzési pályázatot, és jövőre ötven, hazai fejlesztésű InterCity-kocsi gyártása kezdődhet meg.