Gazdaság

Palkovics László: Szintet lép a magyar autóipar

„Cél, hogy a gyártás mellett Magyarország élen járjon a technológiák fejlesztésében is”

Szintet lép a magyar autóipar, cél, hogy a gyártás mellett Magyarország élen járjon a technológiák fejlesztésében is - mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter az Automotive Hungary nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítás szerdai megnyitóján. 

palko autó nagy
Palkovics László innovációs és technológiai miniszter (középen) kiállítókkal beszélget az Automotive Hungary nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítás megnyitóján - Fotó: MTI/Illyés Tibor

A Hungexpo Budapesti Vásárközpontban rendezett kiállításon a miniszter - aki az esemény fővédnöke - hozzátette, a kormány támogatja, hogy a magyar tulajdonú kis- és középvállatok az autóiparban is a termelési és értékláncban minél magasabb hozzáadott értéket tudjanak előállítani, saját szellemi termékkel legyenek képesek megjelenni.
Palkovics László hangsúlyozta, az autóipar a magyar gazdaság hajtómotorja, lehetővé teszi, hogy a gazdaság növekedése tartósan 4 százalék felett legyen.
Kiemelte, Magyarország a járműipar számára kedvező helyszín, ezt mutatják az itt lévő autógyárak fejlesztései.

Palkovics László szólt arról, hogy a nemzetközi és a hazai járműipar jelentős kihívások és változások előtt áll. Példaként említette az autók károsanyag kibocsátására vonatkozó jelentős csökkentés végrehajtását. 

A miniszter kiemelte, a digitalizáció, az Ipar 4.0 a járműgyártásban is magával hozza a különböző iparágak összekapcsolódását, az 5G technológia, a Big Data lehetővé teszi a járművek valós idejű kommunikációját, ezzel a meglévő közúti infrastruktúra hatékonyabb kihasználását, a forgalomsűrűség és a balesetek számának mérséklését.
Palkovics László hangsúlyozta, a magyar gazdaságpolitika kiemelt stratégiai célja a kutatás-fejlesztés és az innováció támogatása. 

Ismertette, hogy Magyarország 2016-ban erre a területre nemzetgazdasági szinten a GDP 1,22 százalékát,  több mint 427 milliárd forintot fordított. Az előzetes adatok szerint 2016-hoz képest 2017-ben 90,1 milliárd forinttal, 21,1 százalékkal emelkedtek Magyarországon a K+F ráfordítások, és elérték a 517,3 milliárd forintot, a GDP 1,35 százalékát. 

Az innovációs és technológiai miniszter kitért arra, hogy az elmúlt időszakban évente átlagosan mintegy 500 000 személygépkocsit gyártottak Magyarországon, amely a BMW-beruházásnak köszönhetően növekedni fog a jövőben. 

A miniszter szerint a BMW magyarországi gyárépítési döntése megerősítette, hogy a magyar gazdaságpolitika jó irányba tart, érdemes volt bevezetni Európa legalacsonyabb 9 százalékos vállalati nyereségadóját, valamint a duális képzést. 
Ganczer Gábor, a Hungexpo Zrt. vezérigazgatója a megnyitón elmondta, az autógyártásban forradalom zajlik, az iparág jelentős innovációt valósít meg, a 4.0 elérte az ágazatot, és motorjává vált a változásoknak, és ezt a folyamatot követi az Automotive kiállítás és a hozzá kapcsolódó rendezvények. 

A rendezvényen 15 ország 236 kiállítója mutatkozik be, a szervezők tízezernél is több látogatóra számítanak.
A kiállításhoz kapcsolódó konferenciák középpontjában a mesterséges intelligencia, a 3D nyomtatás, az elektromos hajtás és az  ipar 4.0 áll.

Az Automotive Hungary társrendezvénye a járműipari fenntartás területét bemutató Autotechnika-Autodiga szakkiállítás, valamint a járműipar és a felsőoktatásban tanulók kapcsolatát erősítő Techtogether verseny.
A Hungexpo Zrt. az idén először hirdette meg az Automotive Hungary kiállítás innovációs termékdíj pályázatot négy kategóriában, a nagydíjakat és a különdíjat a megnyitón adták át.     

A kiállítás innovációs nagydíját szerszámok kategóriában a Hoffmann Hungary Quality Tools Kft. , szoftver kategóriában a Varinex Informatikai Zrt., ipari logisztika kategóriában a Szkaliczki Kft., a 3D nyomatás kategóriában a Stratasys GmbH kapta meg. Különdíjban részesült a Vendinvest Magyarország Kft.

Palkovics járműipari összefogást kezdeményezett

A miniszter a témában tartott sajtótájékoztatón elmondta, hogy október elején a környezetvédelmi tanács luxembourgi ülésén  2030-ig a járművek károsanyag-kibocsátásának a 2021-es szinthez képest való 35 százalékos csökkentéséről született döntés, ez alól mentességet kaptak a kis volumenű, úgynevezett niche gyártók, Magyarországon ilyen a Suzuki. Döntöttek arról is, hogy a célokat félidőben, 2023-ban felülvizsgálják.

Palkovics László kiemelte, Magyarország fontosnak tartja a párizsi éghajlatvédelmi megállapodás végrehajtását, amihez szükséges a közlekedésben is a károsanyag-kibocsátás csökkentése. A magyar álláspontban 30 százalékos csökkentést szerepelt, Magyarország a szavazásnál tartózkodott, jelezve, hogy továbbra is a 30 százalékot tartja elfogadhatónak, nem támogat más értéket. 

A miniszter hangsúlyozta: elérték, hogy a niche gyártók mentességet kapjanak, ezért a luxembourgi döntést a Külgazdasági és Külügyminisztérium diplomáciai, az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakpolitikai sikereként értékeli.

Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) ügyvezető titkára a sajtótájékoztatón azt mondta, szükséges az érintettek közötti együttműködés. Hozzátette, hogy a kutatás-fejlesztésben a károsanyag-kibocsátás csökkentését segítő új közlekedési technológiák fejlesztése, az alternatív hajtáshoz szükséges infrastruktúra, köztük a töltőállomások kiépítése, a jogi szabályozás megkerülhetetlen.

Nyírő József, a Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ) elnöke szerint is az alternatív hajtású járművek terjedése segítené a károsanyag-kibocsátás mérséklését. Felhívta a figyelmet arra is, hogy segíteni kell az autóipari beszállítók között jelentős részarány képviselő kis- és középvállalkozói szektor technológiai fejlődését, digitalizációját.