Gazdaság
Országszerte megújulnak a vasútvonalak
A jövő hónapban előkészületi munkákkal kezdődhet meg a Budapest-Kelenföld és Százhalombatta közötti vasútvonal felújítása, a 22 kilométeres szakasz teljes korszerűsítése négy évig tart. A munka megkezdése nem volt zökkenőmentes, annak ellenére sem, hogy az Európai Unió tavaly jóvá hagyta az anyagi támogatást. Mint közöltük, a problémát az okozta, hogy a mérnökcég által becsült ár és a közbeszerzési tenderen benyújtott kivitelezői ajánlatok között mintegy húszmilliárd forint volt a különbség. Az unió ugyanis 31 milliárd forintos támogatási igényt hagyott jóvá, de a legolcsóbb kivitelezői ajánlat 51 milliárd forint körül volt. A kormány – bár először levették a napirendről a beruházást – végül döntött, hogy a vonal jelentősége miatt a különbözetet az állam finanszírozza. Így nettó 51,35 milliárd forintért a V-Híd Zrt. és az A-Híd Zrt. alkotta konzorcium kezdheti meg a beruházást. A korszerűsítés magában foglalja a vasúti pálya, a felsővezeték, a biztosítóberendezések, és az állomási peronok korszerűsítését is, ezen kívül az állomásokon új parkolók is épülnek.
Szintén az év elején folytatódik a Balaton déli partján a Szántód–Kőröshegy–Balatonszentgyörgy, ehhez kapcsolódóan a Fonyód–Kaposvár vonal felújítása, valamint az esztergomi vonal villamosítása. Emellett szintén dolgoznak a kivitelezők az új, egységes európai vonatbefolyásoló rendszer (ETCS2) telepítésén a kiemelt vasútvonalakon. Mint arról a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. lapunkat tájékoztatta, további hat beruházás esetében zajlanak közbeszerzési pályázatok. Ezen belül a legjelentősebb beruházás a Rákos és Hatvan közötti elővárosi vonal felújítása lesz, itt a tervezési költség 124 milliárd forint, és eredményes pályáztatás esetén megkezdődik a transz-európai hálózathoz tartozó Püspökladány–Ebes vonalszakasz korszerűsítése. A NIF ugyancsak villamosítja és korszerűsíti a Mezőzombor–Sátoraljaújhely és az Észak-Balatonon a Szabadbattyán–Aszófő közötti vonalat, és megkezdődhet Szeged és Hódmezővásárhely között a tram-train kiépítése, így városi villamos is közlekedhet a vasúti pályán. A tervek között hídrekonstrukciós program is szerepel, a pécsi vonalon tennék rendbe Rétszilasnál, Tolnanémedinél és Pincehelynél a vasúti átkelőket.