Gazdaság
Óriási végkielégítést kap a csalás ellenére a Volkswagen vezére
A kishaszonjárművek környezetvédelmi adatait is meghamisította a gyártó, a botrány más német márkákat is a mélybe ránthat

Nemcsak a személygépkocsik, hanem a kisebb haszonjárművek károsanyag-kibocsátási adatait is meghamisította a VW. Mint azt Alexander Dobrindt közlekedési miniszter tegnap közölte, jelenlegi ismereteik szerint a személyautókon kívül a haszonjárművek esetében is befolyásolták az emissziós adatokat. Eközben újabb autómárkákról derült ki a VW dízelbotránya kapcsán, hogy normál körülmények között nem felelnek meg a környezetvédelmi előírásoknak. Legutóbb a BMW egyik modelljéről derült ki, hogy jóval, akár a meghatározott érték tizenegyszeresénél is több nitrogén-dioxidot bocsát ki. Ugyan a BMW-ről nem bizonyosodott be a csalás, mégis egy nap alatt nyolc százalékkal csökkentek a cég részvényárai. Más német márkának, például a Mercedeseket gyártó Daimlernek is csökkent a részvényárfolyama már a héten, annak ellenére, hogy egyelőre egyik modelljüknél sem egyértelmű, hogy jobban szennyezné a környezetet az előírtnál. A piac ugyanis a legnagyobb német márkákat egy kalap alá veszi. A Daimler szinte rögtön reagált az eseményekre, és megpróbál előremenekülni. A cég vezetése bejelentette, hogy kidobja az összes dízelmotorját, vagyis nem kezd újabb fejlesztésekbe, hanem helyettük hibrid vagy elektromos autókat állít forgalomba, valószínűleg az évtized végén.
Mint ismert, a világméretű VW-botrány azért pattant ki, mert a cég manipulálta a környezetvédelmi méréseket, és ezt a vezetés el is ismerte. Egyesült Államokba vitt dízeljárműveibe olyan szoftvert telepített, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások. Szerdán lemondott a VW- vezérigazgató Martin Winterkorn – aki a Porsche igazgatóságának és az Audi felügyelőbizottságának az elnöke maradt –, ennek ellenére arcátlanul magas, akár hatvanmillió euró (18,6 milliárd forint) végkielégítést is kaphat. A Volkswagen belső szabályzata szerint nem adható végkielégítés, ha a vezetői megbízatás megszűnését olyan ok idézi elő, amelyért az érintett felelős. Mint azt a távirati iroda közölte, a tavalyi beszámoló szerint Winterkornt 28,5 millió euró illeti meg nyugdíjba vonulásának esetére. Ezt az összeget biztosan megkapja a 68 éves üzletember. Ehhez járul még végkielégítés gyanánt maximum kétévi fizetés, ha vezérigazgatói székéből szerződésének lejárta előtt távozik. A végkielégítésről a vállalat felügyelőbizottsága dönt.
A várakozásokkal összhangban Matthias Müllert választotta meg új vezérigazgatónak a Volkswagen-csoport felügyelőbizottsága pénteken este, aki eddig a Porsche AG vezérigazgatója volt. Megbízatása azonnali hatállyal életbe lépett.
Jövő héten Franciaországban száz autónál kezdődnek tesztelések, hogy ellenőrizzék, a gyártók betartják-e a környezetvédelmi előírásokat – mondta a francia környezetvédelmi miniszter az Europe1 francia kereskedelmi rádióban a Volkswagen károsanyag-kibocsátási botrányát követően. A vizsgálatok célja, hogy egyértelművé váljon: Franciaországban nem történt csalás.
Gazdasági hatásokkal is számolni kell
Londoni pénzügyi elemzők szerint a német gazdaság hosszabb távon valószínűleg komolyabb károsodás nélkül megússza a Volkswagen autóipari csoport amerikai csalási botrányát. A Capital Economics szakértői tegnap összeállított helyzetértékelésükben közölték, hogy 2015-ben és 2016-ban változatlanul 1,5 százalékos, 2017-ben pedig 1,7 százalékra gyorsuló gazdasági növekedést várnak Németországban. A német munkahelyek 15 százaléka függ valamilyen módon az autóipartól – adta hírül a távirati iroda. Az ügy miatt csökkenhet a német üzleti és fogyasztói bizalom is, aminek széles körű gazdasági hatásai lehetnek. David Haigh, a Brand Finance igazgatója elmondta, a dízelbotrány következtében harmincegyről mintegy tízmilliárd dollárral zuhan a Volkswagen márkanév értéke, és további csökkenésre is van esély.