Gazdaság

Olcsóbban épülnének az autóutak

Bevezetnék az M gyorsút kategóriát, keskenyebbek lennének a forgalmi sávok, és szintbeli kereszteződések is létesülhetnének

Az idén és jövő év elején összességében 220 kilométer út építésére hirdet a kormány közbeszerzési pályázatot ötszázmilliárd forint értékben. A gyorsforgalmi utak az eddigiekhez képest csökkentett műszaki tartalommal, de olcsóbban épülnének.

taso-laszlo
Tasó László: Kétszázhúsz kilométer új út építése kezdődhet meg (Fotó: Csudai Sándor)

Újfajta autóúttípus bevezetését tervezi a kormányzat, amitől az építési költségek 25-30 százalékos csökkenését várja. Mint azt Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára tegnap elmondta, az autópályák és autóutak mellett bevezetnék az M gyorsút kategóriát is, és akár már a jövő évtől ilyen formában is épülhetnének utak az országban. Az M gyorsút ugyanúgy 2x2 sávos, osztott pályás lenne, mint az autópálya vagy a gyorsforgalmi út, viszont elmaradnának a leállósávok, kevesebb híd és aluljáró épülne, és megteremtenék a szintbeli kereszteződés lehetőségét is. Utóbbi annyit jelentene, hogy a gyorsforgalmi úton körforgalmú csomópontok létesülhetnek, illetve jelzőlámpás forgalomirányításra is lehetőség lenne. A forgalmi sávok három és fél helyett 3,25 méter szélesek is lehetnének. Tasó László elmondta, hogy a jelenlegi szabványok szerint indokolatlanul drágán épülnek olyan helyeken is gyorsforgalmi utak, ahol egyébként a forgalmi igények nem indokolják. Lapunk kérdésére az államtitkár közölte, hogy M gyorsútként szándékoznak megépíteni az M44-est Kecskemét és Békéscsaba, az M76-ost Balatonszentgyörgy és Zalaegerszeg között, az M25-ös egri bekötőutat, és így készülne el a 48 kilométer hosszú M4-es is Ceglédig.

A nemzetgazdasági tárca tervei szerint az idén, illetve jövő év elején összesen 220 kilométernyi út építésére hirdetnek közbeszerzést ötszázmilliárd forint értékben. Ilyen formán megkezdődne például az M35-ös építése Debrecen és az országhatár, az M2-es Budapest–Vác, az M85-ös Csorna–Sopron között, az M44-es Békéscsaba felé, valamint a 67-es a Balaton és Kaposvár között.

Tasó László szólt arról is, hogy 2010 óta 110 kilométer hosszú gyorsforgalmi út létesült, hatvan kilométeren jelenleg épül és negyven település mellett létesült elkerülő út. Véleménye szerint az alsóbbrendű, négy és öt számjegyű utak egy részén is sikerült megállítani a műszaki színvonal romlását, de az országos úthálózatot figyelembe véve 114 milliárd forinttal kellene éves szinten több pénzt elkölteni, mint amennyi rendelkezésre áll. Mint mondta, az előző kormányok ezt nagyon elhanyagolták: 2000-ben például az úthálózat 29 százaléka számított rossz minőségűnek, 2010-re ez ötven százalékra emelkedett.