Gazdaság

Olcsóbb lehet a hazai gyártású troli

Az Ikarus–Trolza ajánlata csaknem egymilliárd forinttal kisebb a lengyel–cseh gyártóénál, de a bkk érvénytelenítheti a tendert

Remény van arra, hogy a lényegesen olcsóbb, modern és részben magyar gyártású trolibuszt szállító konzor­cium fut be a főváros által meghirdetett tenderen. De nem kizárt, hogy a drágább ajánlatot adó cég győz, és az új trolikban egy csavarnyi alkatrész sem lesz magyar.

troli
A Szegeden sikerrel bevezetett trolibusszal el sem lehetett indulni a fővárosi tenderen (Fotó: MH)

Részben hazai gyártású, a közbeszerzési ajánlati ár szerint a legolcsóbb és jó minőségű trolibuszok közlekedhetnének Budapesten, amit csakis nem lényeges formai hiba akadályozhat meg. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a hét elején értékelte a 24 alacsony padlós trolibusz beszerzésére meghirdetett tenderét, amelyre két ajánlat érkezett: az Ikarus–Trolza alkotta konzorcium 9,85 millió euróért, míg a lengyel–cseh Solaris–Skoda Electric konzorciuma 12,85 millió euró­ért vállalná a járművek szállítását, azaz csaknem egymilliárd forinttal drágábban. Értesüléseink szerint viszont a tenderbontáskor szóbeli formai kifogás merült fel az Ikarus–Trolza (utóbbi oroszországi járműgyártó cég) ajánlatával kapcsolatban. Ez abban nyilvánult meg a kiíró részéről, hogy a magyar–orosz konzorcium pályázói nem a helyes rubrikát töltötték ki az elektromos üzemű önjárás esetében. Bár a tendert azon a címen hirdette meg a BKK, hogy alacsony padlós, legalább négy kilométer, felsővezeték nélküli üzemelésre alkalmas járműveket vásárolna, az ajánlatban igennel vagy nemmel kellett válaszolni az önjárás biztosítása esetében. Az Ikarus–Trolza ajánlatában ugyanakkor az szerepelt, hogy a folyamatos önjárási képesség hossza négy kilométer. Vagyis rosszabb esetben formai okokra hivatkozva is kizárható lehet az olcsóbb trolit szállító ajánlattevő, így a fővárosnak hárommillió euróval kellene többet fizetnie a járművekért. A BKK ugyanakkor írásban is jelezte, hogy a Solaris–Skoda 12,85 millió eurós ajánlata nem fér bele a kiíró által meghatározott 3,4 milliárd forintos költségvetésbe. Vagyis előfordulhat, hogy a BKK lefújja az immáron harmadik trolibusztendert, vagy mégis a drágább járműveket vásárolja meg, amelyekben egy csavarnyi alkatrész sem magyar.

Az előzményekhez annyi hozzátartozik, hogy a BKK először 2013 júliusában hirdette meg a tendert 24 trolibusz megvásárlására, ez azonban eredménytelen lett. A következő, decemberi tendert a Skoda támadta meg a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, ráadásul úgy, hogy részt sem vett a pályázaton. A BKK idén nyáron hirdette meg a harmadik pályázatát. Ezekről a tenderekről annyit mindenképpen tudni érdemes, hogy a másodikon az Ikarus mellett a Solaris a Medcom céggel pályázott közösen, és akkor 10,5 millió eurós ajánlatot nyújtott be. Ezt azért fontos megjegyezni, mivel most a Skodával 12,85 millió eurós ajánlatot adott, azaz meglehetősen vastagon fogott a pályázók ceruzája. A Skoda Electric – amely teljesen külön cég a Volkswagenhez tartozó Skoda autó­gyártól – ugyanakkor a tisztázatlan tulajdonosi háttere miatt került nehéz helyzetbe a budapesti villamostenderen, amelyen a BKK kizárta a céget. Ezzel együtt a fővárosi trolibusztenderen olyan járművel nem is lehetett pályázni, amely többségében hazai gyártású. A BKK tenderén ugyanis a pályázati feltételek miatt el sem lehetett indulni azzal a trolibusszal, amely Szegednek készül, és körülbelül ötven százalék a hazai hányad. Az eset érdekessége, hogy a szegedi tendert éppen a Skodával együttműködve nyerte meg az Ikarus, és az év végéig kell leszállítaniuk 13 járművet, amiből tízet már átadtak. A BKK ugyanakkor azt kifogásolta, hogy a szegedi trolibusz húsz centiméterrel magasabb, mint amit Budapestre szánnak.

A mostani tenderen az Ikarus–Trolza által készítendő trolibuszban harminc százalék lenne a magyar hányad. Lehetne hatvan is, ám tartani kell a szigorú határidőket, ugyanis az Európai Unió által finanszírozott fővárosi trolibusztendert legkésőbb 2015 végéig le kell zárni. A 24 trolibusz szállításához ugyanakkor legalább egy év szükséges, ezenfelül a típusengedélyt is meg kell szerezni a járművekre. Normál esetben szeptemberben lehetne szerződést kötni, ám az borítékolható, hogy bármi is lesz az eredmény, valamelyik fél biztos, hogy megtámadja az eljárást. Remélhetőleg a BKK azt választja, amelyikben van magyar hányad, és egyébként is olcsóbb.