Gazdaság
Növekszik a vállalkozók hitelfelvételi kedve
Az intenzív bővüléshez elsősorban jó környezet szükséges, a makrogazdasági mutatók megfelelőek, a bruttó hazai termék második negyedéves adatai is kedvezőek
A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint az év második negyedévében folytatódott a vállalati hitelezés bővülése: az elmúlt tizenkét hónapban hétszázötvenmilliárd forinttal emelkedett a hitelállomány, az elmúlt negyedévben pedig kétszáznegyvenmilliárddal. Ezen belül a kkv-hitelezés tizenhat százalékkal emelkedett.
A szektoron belül a legnagyobb mértékű növekedést a mikrovállalkozások produkálták, huszonkét százalékot – de itt nem árt tudni, hogy a legkisebb cégek jellemzően egymillió forint alatti, rövid lejáratú hiteleket vesznek fel, vagyis értékben nem ez a szegmens adja a kihelyezett hitelállomány nagyját – derült ki az OTP legújabb Business Trend kutatásából. Az elmúlt tizenkét hónapban kötött új hitelszerződések teljes volumene mintegy háromezerkilencszázmilliárd forint volt, amely mintegy húszszázalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest.
Az elemzésből kiderült az is, hogy az intenzív bővüléshez elsősorban megfelelő környezet szükséges.
A makrogazdasági mutatók e tekintetben megfelelőek: a második negyedévben a GDP növekedési üteme várakozások feletti, 4,4 százalékot ért el. Az infláció júliusban 3,4 százalék volt az egy évvel korábbi adathoz viszonyítva, de a következő negyedévekben lassú csökkenésre lehet számítani. Az államháztartás hiánya augusztusra megugrott ugyan, de ez leginkább az uniós elszámolások és az augusztusra előrehozott, szeptemberi családi pótlék miatt lőtt ki, a 2,4 százalékos hiánycél a kormány szerint nincs veszélyben. A kedvező makrogazdasági adatok mellett a 0,9 százalékos jegybanki alapkamat is kedvez a hitelezésnek.
A második negyedévben éves összevetésben hétszázötvenmilliárd forinttal emelkedett a hazai pénzintézetek vállalati hitelállománya, ami 12,1 százalékos éves bővülésnek felel meg – erősítette meg a héten Erdei Zsuzsanna, az Erste Bank szegmensért felelős vezetője Szegeden. Hozzátette, hogy a kis- és középvállalkozói szektor hitelállománya előzetes adatok alapján csaknem tizenhat százalékkal nőtt, ezen belül a kisvállalkozóknál huszonkét százalékos volt az emelkedés. Az Erste kisvállalkozási üzletvezetője szerint a pénzintézet ezeket az eredményeket elsősorban az idén bevezetett új, a vállalkozásoktól fedezetet nem igénylő, tízéves futamidejű hitelterméknek köszönheti, amely – amennyiben a pozitív adóslistán szerepel a cég – még dokumentumok benyújtása nélkül is igényelhető. A honlappal rendelkező vállalkozások aránya évek óta negyvenhét százalékon stagnál. Az üzletágvezető pozitív fejleménynek tartja azonban, hogy amíg a webkereskedelem korábban a nagyok privilégiuma volt, a válaszadó cégek tizenhét százalékának már van a vevőkör bővítésére kézzel fogható lehetőséget nyújtó webshopmegoldása, ugyanakkor bankkártyás fizetési lehetőséggel ezek egyharmada rendelkezik csak. Ennél is kedvezőtlenebb a digitális marketinget alkalmazó vállalkozások aránya: alig tizenegy százalék használja a Google Adwords, és csupán tizenhat százalék a Facebook Ads hirdetési szolgáltatását.