Gazdaság

Növekszik a vállalkozók hitelfelvételi kedve

Az intenzív bővüléshez elsősorban jó környezet szükséges, a makrogazdasági mutatók megfelelőek, a bruttó hazai termék második negyedéves adatai is kedvezőek

A statisztikák alapján a kis- és középvállalkozói (kkv) szektor a hazai hitelpiac motorja. Az Erste Bank megduplázta kisvállalkozói hitelállományát, és az OTP kutatása is azt igazolja, hogy a kedvező makrogazdasági adatok mellett a 0,9 százalékos jegybanki alapkamat is kedvez a hitelezésnek.

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint az év második negyedévében folytatódott a vállalati hitelezés bővülése: az elmúlt tizenkét hónapban hétszázötvenmilliárd forinttal emelkedett a hitelállomány, az elmúlt negyedévben pedig kétszáznegyvenmilliárddal. Ezen belül a kkv-hitelezés tizenhat százalékkal emelkedett.
A szektoron belül a legnagyobb mértékű növekedést a mikrovállalkozások produkálták, huszonkét százalékot – de itt nem árt tudni, hogy a legkisebb cégek jellem­zően egymillió forint alatti, rövid lejáratú hiteleket vesznek fel, vagyis értékben nem ez a szegmens adja a kihelyezett hitelállomány nagyját – derült ki az OTP legújabb Business Trend kutatásából. Az elmúlt tizenkét hónapban kötött új hitelszerződések teljes volumene mintegy három­­ezerkilencszázmil­liárd forint volt, amely mintegy húszszázalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest.

Az elemzésből kiderült az is, hogy az intenzív bővüléshez elsősorban megfelelő környezet szükséges.
A makrogazdasági mutatók e tekintetben megfelelőek: a második negyedévben a GDP növekedési üteme várakozások feletti, 4,4 százalékot ért el. Az infláció júliusban 3,4 százalék volt az egy évvel korábbi adathoz viszonyítva, de a következő negyedévekben lassú csökkenésre lehet számítani. Az államháztartás hiánya augusztusra megugrott ugyan, de ez leginkább az uniós elszámolások és az augusztusra előrehozott, szeptemberi családi pótlék miatt lőtt ki, a 2,4 százalékos hiánycél a kormány szerint nincs veszélyben. A kedvező makrogazdasági adatok mellett a 0,9 százalékos jegybanki alapkamat is kedvez a hitelezésnek.

A második negyedévben éves összevetésben hétszázötvenmilliárd forinttal emelkedett a hazai pénzintézetek vállalati hitelállománya, ami 12,1 százalékos éves bővülésnek felel meg – erősítette meg a héten Erdei Zsuzsanna, az Erste Bank szegmensért felelős vezetője Szegeden. Hozzátette, hogy a kis- és középvállalkozói szektor hitelállománya előzetes adatok alapján csaknem tizenhat százalékkal nőtt, ezen belül a kisvállalkozóknál huszonkét százalékos volt az emelkedés. Az Erste kisvállalkozási üzletvezetője szerint a pénzintézet ezeket az eredményeket elsősorban az idén bevezetett új, a vállalkozásoktól fedezetet nem igénylő, tízéves futamidejű hitelterméknek köszönheti, amely – amennyiben a pozitív adóslistán szerepel a cég – még dokumentumok benyújtása nélkül is igényelhető. A honlappal rendelkező vállalkozások aránya évek óta negyvenhét százalékon stagnál. Az üzletágvezető pozitív fejleménynek tartja azonban, hogy amíg a webkereskedelem korábban a nagyok privilégiuma volt, a válaszadó cégek tizenhét százalékának már van a vevőkör bővítésére kézzel fogható lehetőséget nyújtó webshopmegoldása, ugyanakkor bankkártyás fizetési lehetőséggel ezek egyharmada rendelkezik csak. Ennél is kedvezőtlenebb a digitális marketinget alkalmazó vállalkozások aránya: alig tizenegy százalék használja a Google Adwords, és csupán tizenhat százalék a Facebook Ads hirdetési szolgáltatását.