Gazdaság

Népszerűsíti a dinnyefogyasztást a kamara

A termés mennyiségét és minőségét tekintve is jó szezonra számíthatunk, az export húszszázalékos növelése a cél

„Nyár, dinnye, szeletem” elnevezésű kampányában ismét a legnépszerűbb nyári gyümölcsöt hirdeti a Földművelésügyi Minisztérium, együttműködve a hét legnagyobb áruházlánccal.

dinnye
A magyar görögdinnye fogyasztásösztönző kampánya augusztus 20-ig tart (Fotó: Varga Imre)

A magyarországi görögdinnyetermés az előrejelzések szerint mintegy kétszázezer tonna lesz, sárgadinnyéből 18 ezer tonna várható – közölte tegnap Czerván György, a Vidékfejlesztési Minisztérium agrárgazdaságért felelős államtitkára. Az államtitkár az Agrármarketing Centrum (AMC), a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és az agrártárca által szervezett promóciós kampány nyitó rendezvényén lapunknak elmondta: a termeléshez kötött támogatásoknál meghatározó a zöldség és a gyümölcs. Az iskolagyümölcs-programnak pedig már érezhető a haszna, többek között így is próbálja ösztönözni a kormány a fiatalokat az egészséges életmódra.

Görögdinnyét hazánkban mintegy ötezer hektáron, sárgadinnyét mintegy hatszáz hektáron termesztenek. A magyar fogyasztás évente és fejenként tizenhárom–tizenöt kilogramm, exportra nyolcvanezer tonna jut. A legtöbb görögdinnye Békés, valamint Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében terem, ez a két termőtáj adja a magyarországi görögdinnye-termelés mintegy hetven százalékát. A dinnyetermelők a hektáronkénti hetvenezer forintos, közvetlen területalapú támogatás mellett 2015-től hektáronként további 86 ezer forint termeléshez kötött támogatást is kapnak.

Győrffy Balázs, a NAK elnöke szerint a piaci lehetőségek figyelembevételével a magyar görögdinnye kivitele tovább növelhető. Elmondta, hogy az exportot belátható időn belül mintegy húsz százalékkal szeretnék növelni. Daróczi László, az AMC ügyvezető igazgatója elmondta: a magyar görögdinnye fogyasztásösztönző kampánya július 6-tól augusztus 20-ig tart. Ez nemcsak az áruházláncokban zajlik majd, hanem például ifjúsági táborokban, sőt a vizes-világbajnokságon, a Margit-szigeten is lesz görögdinnye-kóstoltatás. A nyári gyümölcspromócióra az AMC húszmillió forintot költ.