Gazdaság
Német üzletfelek felkutatását segíti a főkonzulátus
Szegner Balázs: A partnerek megtalálásától kezdve több módon, köztük saját rendezvények útján tesszük lehetővé magyar vállalkozások és kinti cégek egymásra találását

– A német és a hazai sajtó is hangos volt a BeeRides sikeres németországi piacra lépésétől. Milyen szerepet játszott a főkonzulátus a startup szolgáltatásának dortmundi indulásában?
– A BeeRidesnak a cég indulását követően röviddel egyik felhasználója voltam, és tapasztalataim alapján felajánlottam segítségemet a külföldi terjeszkedéshez. Két évvel ezelőtt bemutattam az üzleti modelljüket Udo Magernek, a dortmundi reptér vezetőjének. Mager nyitottnak bizonyult a vállalkozás kínálta innovációra, így kapcsolatba hoztam egymással a feleket. Ezután végigkísértem a startup piacra lépésének folyamatát – ahol szükséges volt, besegítettem –, majd az NRW Invest tartományi befektetési ügynökséggel közösen szerveztük meg június 21-re a sajtótájékoztatóval egybekötött megnyitót.
– Általában milyen segítséget nyújt a főkonzulátus a magyar cégeknek?
– A vállalkozásoknak elsősorban a konzuli területünkön történő piacra lépésében, így a magyar export elősegítésében nyújtunk támogatást, ezenfelül fontos szerepünk van abban, hogy az Észak-Rajna–Vesztfália tartományban felmerülő befektetési célú érdeklődést Magyarország felé irányítsuk.
– Milyen eszközökkel segíti a főkonzulátus a német és a magyar partnerek közötti kapcsolatfelvételt és kapcsolatépítést?
– A főkonzulátus számos módon segíti elő a német–magyar üzleti együttműködést. Partnereink szakmai és szponzori támogatásával megvalósuló saját rendezvényeink kiváló lehetőséget jelentek a magyar cégek számára a német piacon való bemutatkozásra. Aktív szerepet vállalunk mások által szervezett rendezvényeken is. Június 28-án, a Düsseldorfban megrendezett Mittelstandsforum, a Középvállalkozások Fóruma rendezvényen a panelbeszélgetésben részvételi lehetőséget biztosítottunk az Indivizio nevű magyar HR startup számára. Emellett szakmai vásárokra, konferenciákra látogatunk el a kapcsolatok építése céljából. Kutatómunkát végzünk a magyar cégek megbízásából, és célzottan keresünk kapcsolatokat számukra releváns partnerekkel, valamint szakmai és érdekképviseleti szervekkel. Megosztjuk a tapasztalatainkat, illetve tanácsokat adunk a helyi piacon való sikeres megjelenés érdekében.
– A visszajelzések alapján a főkonzulátus saját rendezvényei igen komoly eredményekkel járnak a magyar vállalkozások számára. Milyen irányelvek szerint hozzák létre ezeket a rendezvényeket?
– A rendezvényeink célja német üzleti partnerek keresése magyar résztvevők számára. Általában megcélzunk egy szektort, mint például 2017-ben a smart city, a mobilitás, a HR, az e-health, a bor, a csomagolóipar területe került eddig terítékre. A szegmens körülhatárolása mind a magyar, mind a helyi résztvevők számára növeli a sikeres partnertalálás esélyét. Igyekszünk olyan szektort választani, ahol erős, versenyképes a magyar kínálat, esetleg valamilyen előnnyel rendelkezünk, emellett a fogadó országi piacon is van iránta érdeklődés. Arra törekszünk, hogy megfelelő szakmai, illetve anyagi támogatást nyújtó, lehetőleg ismert, megbízható helyi partnert találjunk.
– Hogyan választják ki a megfelelő, szakmailag felkészült hazai cégeket?
– A hazai partnereink munkája óriási támogatást jelent ebben. A Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány (BVK) Be Smart startup versenyei több alkalommal a segítségünkre voltak a megfelelő színvonalú vállalkozások kiválasztásában, akik számára a közalapítvánnyal közösen két startup versenyt is magában foglaló rendezvényt valósítottunk meg. Március 28-án a Düsseldorf–Budapest Be Smart! Hungarian Tech Day-t, mely során a BVK és a Digitale Stadt Düsseldorf együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá, amelynek célja a két város vállalatai, mikro-, kis- és középvállalkozásai, startupjai és egyéb gazdasági, szakmai szervezetei közötti gazdasági, üzleti és innovációs kapcsolatok építése. Június 22-én rendeztük meg a Be Smart! Hungarian E-Health Day-t, ahol az egészségügyi innováció területen dolgozó startupok számára biztosítottunk bemutatkozási és kapcsolatépítési lehetőségeket német partnerekkel. Fontos eredménynek tekintem, hogy rendezvényeink keretében 2017 eddig eltelt részében már húsz magyar startupnak biztosítottunk lehetőséget a düsseldorfi bemutatkozásra. Aktivitásunk német partnereink figyelmét is felkeltette, így területemen egyre több helyen látok nyitottságot együttműködésre.
– Milyen kérdések merülnek fel a magyar cégek részéről? Mire kell őket felkészíteni a német partnerekkel való találkozás előtt?
– Felhívjuk a magyarok figyelmét arra, hogy általában mit várnak el a német partnerek, milyen kérdéseket szoktak feltenni, milyen tárgyalási technikát érdemes követni, és mire kell figyelni a kulturális különbségek kapcsán. Útmutatót adunk a helyi piacon történő önálló megjelenéshez, például lerakat, leányvállalat, képviselet létesítéséhez. Banki, ügynökségi és egyéb támogató partnereket is tudunk ajánlani.
– Hogyan követik nyomon az üzleti kapcsolatok alakulását?
– Minden magyar és német partnerünktől visszajelzést kérünk a szolgáltatásunk eredményeiről, és információkat a vállalkozások további működéséről. A visszacsatolás célja az, hogy megbízható képet tudjunk kialakítani az erőfeszítéseink eredményeiről. A szolgáltatásaink fejlesztése érdekében tudnunk kell, hogy melyik módszer, terület, eszköz stb. működik hatékonyan és melyik kevésbé. Eddig számos pozitív visszajelzést kaptunk, több innovatív magyar startupnak nyújtottunk eredményesen segítséget a régiónkban a cégalapításhoz, telephelynyitáshoz, sokaknak segítettünk üzleti kapcsolatok létrehozásával.
– Milyen előnyökkel rendelkezik Észak-Rajna–Vesztfália tartomány?
– Észak-Rajna–Vesztfália és Hessen az infrastruktúra és a technológia szempontjából is nagyon fejlettek. A régió több száz éves ipari múlttal és óriási gazdasági erővel rendelkezik, híres erős felsőoktatási intézményrendszeréről, tudásbázisáról és kutatóintézeti hálózatáról. Nagyszámban találunk itt nagy méretű, erős magánvállalkozásokat, amelyek nyitottak a kreatív, innovatív megoldásokra, az újításokra. Ezek a cégek jellemzően a saját tevékenységi területükön belül szeretnének a versenyképességükön javítani. Mivel a K+F tevékenység drága, szívesen alkalmaznak kívülről jövő megoldásokat is. A helyi kormányzat rövid távon, gyors intézkedések segítségével erőteljesen támogatni kívánja a digitalizációt és a startup világot. Észak-Rajna–Vesztfália célja, hogy Németország a startup húzórégiójává váljon. A tartomány tizennyolcmilliós lakossága sűrű városi hálózatban él, és magas vásárlóerővel bír, a Benelux államok határán fekszik, közvetlen elérést biztosítva további igényes és magas életszínvonalú nyugat-európai piacokhoz.