Gazdaság
Nem érte meg a privatizáció
A britek többsége szerint a közműcégek magánosítása rossz döntés volt
A Margaret Thatcher néhai kormányfőhöz és a neoliberális közgazdásziskola térnyeréséhez köthető közmű-privatizáció kiterjedt a víz-, áram- és energiaszolgáltatókra, a vasútra és a nemzeti légitársaságra, 2013-ban a királyi posta sem kerülhette el a sorsát, emellett a magánosított közműszolgáltatók ellenőrzésére rendelt felügyeletek is csődöt mondtak – idézi az Origo a Financial Times elemzését. A versenytárs nélkül maradt szolgáltatók a nyolcvanas évek végén lezajlott privatizációs hullám után még sokat költöttek fejlesztésre, később azonban sokuk eladósodott, csökkent a szolgáltatások színvonala. A privatizáció a legtöbb területen gazdasági szempontból és politikai döntésként is kudarcot hozott, ezért a most ellenzékben lévő Munkáspárt az újraállamosítást sürgeti a szolgáltatások színvonalának emelése és egyes közszolgáltatók katasztrofális pénzügyi helyzetének rendezése érdekében.
A legrosszabb helyzet a vízműveknél alakult ki, ahol a tulajdonosok sok esetben az adózás előtti nyereségüknél is magasabb osztalékot fizettek ki a részvényeseiknek, és több szolgáltató eladósodott, pedig a magánosításkor nem örököltek adósságot. A brit kormány az eladás előtt mindegyik vízmű-szolgáltató adósságát kifizette, néhány év alatt azonban újra elérték a privatizáció előtti adósságszintet, ami mára megtöbbszöröződött. Más területen is óriási probléma azonban az alacsony minőségű szolgáltatás, a magas tarifák, a vállalatvezetők megalapozatlanul magas fizetése, valamint a részvényeseknek megszavazott osztalék.
A legrosszabb helyzet a vízműveknél alakult ki, ahol a tulajdonosok sok esetben az adózás előtti nyereségüknél is magasabb osztalékot fizettek ki a részvényeseiknek, és több szolgáltató eladósodott, pedig a magánosításkor nem örököltek adósságot. A brit kormány az eladás előtt mindegyik vízmű-szolgáltató adósságát kifizette, néhány év alatt azonban újra elérték a privatizáció előtti adósságszintet, ami mára megtöbbszöröződött. Más területen is óriási probléma azonban az alacsony minőségű szolgáltatás, a magas tarifák, a vállalatvezetők megalapozatlanul magas fizetése, valamint a részvényeseknek megszavazott osztalék.