Gazdaság

Nem emel túlóraszámot a MÁV

A vasúttársaságnál a kollektív szerződés megfelelően szabályozza a munka- és pihenőidőt, amit továbbra is figyelembe vesznek, viszont valamennyi munkakörben mások az igények

A túlmunkaidővel kapcsolatos új szabályozást a MÁV-nál nem kívánják alkalmazni, ugyanis ez már most is szabályozott keretek között történik – tudatta lapunkkal a vasúttársaság.

A MÁV Zrt. vezetése nem foglalkozik politikai kampánytémákkal, a munkavállalók számára a kollektív szerződés szabályozza a munka- és pihenőidőt – közölte lapunkkal a vasúttársaság a munka törvénykönyve túlórával kapcsolatos módosításaival kapcsolatban. A hét elején ellenzéki képviselők a MÁV székháza előtt követelték a társaság vezetésétől, hogy ne alkalmazzák az új rendelkezéseket.

Lapunk információi szerint a MÁV és a munkavállalók közötti kollektív szerződés háromszáz óráig szabályozza a rendkívüli munkavégzés időtartamát. Azaz nem szeretnék alkalmazni az új, négyszáz órás lehetőséget, amit a decemberben elfogadott jogszabály tartalmaz. Ugyanakkor a munkáltató figyelembe veszi a dolgozók igényeit, ami meglehetősen változó a harmincnyolcezer embert foglalkoztató cégnél. Minden munkakörben mások az igények, így a dolgozók egy része most is kihasználja a háromszáz órás keretet, mások viszont, ha a munkáltató túlórát kér, inkább betegállományba vonulnak.

A MÁV-nál jelenleg zajlanak az idei évre vonatkozó bértárgyalások, amelyek ja­nuár 18-án kezdődtek, és 29-én folytatódnak. A munkaadó ajánlata továbbra is öt százalék az idei évre, ugyanis erre kaptak felhatalmazást a kormánytól. Mint ismert, a hároméves bérmegállapodás értelmében a MÁV munkavállalói összességében harmincszázalékos béremelésben részesülnek. Így 2017-ben 13, 2018-ban pedig 12 százalékos volt a béremelés a vasúttársaságnál. Ezen felül bizonyos területeken differenciált, azaz ennél nagyobb béremelésre is sor került, leginkább a hiányszakmáknál, illetve ahol nehéz megtartani a munkavállalókat. Így például a váltókezelőknél volt a megállapodásban foglaltaknál magasabb béremelés, aminek az lett az eredménye, hogy egy százalék alá csökkent a fluktuáció. Ezzel együtt az érdekképviseletek továbbra is két számjegyű béremeléshez ragaszkodnak. Ezt viszont információink szerint a vasúttársaság önerőből nem tudja kigazdálkodni.


Egyre forgalmasabb elővárosi vonalak

Csaknem 2,4 millióval nőtt a három legforgalmasabb vasútvonal utasszáma tavaly: a Budapest–Vác–Szob, a Budapest–Cegléd–Szolnok, valamint a Budapest–Székesfehérvár vasútvonalon összesen majdnem 34,6 millió ember utazott 2018-ban – adta hírül tegnap a MÁV-Start Zrt. A szobi vonalon 620 ezerrel haladta meg a 2017-est a forgalom, megközelítve a 12,6 millió főt. A szolnokin 12,5 millió ember utazott, háromszázezerrel több, mint 2017-ben. A székesfehérvári vonalon 9,4 millióan utaztak, csaknem másfél milliós növekedést okozott, hogy a pályafelújítási munkák már nem zavarták a vonatközlekedést. Budapest és Tatabánya között 4,8 millióan utaztak, ez 18 százalékkal haladta meg a 2017-es forgalmat, az esztergomi vonalon pedig 3,8 millióan, 17 százalékkal többen váltottak jegyet.