Gazdaság
Nehézkes a vízi szállítás
Ebben az évben jelentős korlátozásokkal lehet árut fuvarozni a Dunán
Mihamarabb átgondolt és megvalósítható dunai fejlesztési koncepcióra lenne szükség a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szerint. Az MLSZKSZ közleményében úgy fogalmazott, a kiszámíthatatlan dunai vízállás miatt az év eddigi részének hatvan százalékában csak jelentős korlátozásokkal lehetett árut fuvarozni a Dunán, ami visszavetheti a magyarországi vízi árufuvarozás európai viszonylatban egyébként is alacsony piaci részarányát.
Magyarországon a hajózható utak hossza 1484 kilométer – áll a közleményben –, ami lényegében csak a Dunát fedi le, ez európai viszonylatban jó közepes vízi útsűrűséget jelenthetne, ha a teljes vízi út használható lenne. Míg a vízi fuvarozás részesedése az európai fuvarpiacon négy és harminc százalék között van, addig Magyarországon ez alig éri el a 3,4 százalékot, ami elsősorban a Duna kiszámíthatatlan vízállásának következménye. Október közepéig idén mindössze százhuszonöt napon lehetett a Dunán legalább 2,5 méteres merüléssel hajózni, ami miatt jelentős korlátozásokat kellett bevezetni a vízi árufuvarozásban, a megfelelő mélység hiányában a hajók ugyanis nem közlekedhetnek maximális terheléssel – hívja fel a figyelmet a szövetség.
Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke a közleményben kiemelte, a kikötői fejlesztések jól átgondolt folyamszabályozás nélkül, alacsony hatékonysággal hasznosulnak. A logisztikai szövetség szerint a kiszámítható dunai vízállás biztosításának az egyik módja megfelelő számú, zöld energiát termelő vízi erőmű építése lenne a folyón, ami a vízi árufuvarozásra is jótékony hatást gyakorolhatna, és nemzetgazdasági szempontból is hasznos lenne.
Magyarországon a hajózható utak hossza 1484 kilométer – áll a közleményben –, ami lényegében csak a Dunát fedi le, ez európai viszonylatban jó közepes vízi útsűrűséget jelenthetne, ha a teljes vízi út használható lenne. Míg a vízi fuvarozás részesedése az európai fuvarpiacon négy és harminc százalék között van, addig Magyarországon ez alig éri el a 3,4 százalékot, ami elsősorban a Duna kiszámíthatatlan vízállásának következménye. Október közepéig idén mindössze százhuszonöt napon lehetett a Dunán legalább 2,5 méteres merüléssel hajózni, ami miatt jelentős korlátozásokat kellett bevezetni a vízi árufuvarozásban, a megfelelő mélység hiányában a hajók ugyanis nem közlekedhetnek maximális terheléssel – hívja fel a figyelmet a szövetség.
Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke a közleményben kiemelte, a kikötői fejlesztések jól átgondolt folyamszabályozás nélkül, alacsony hatékonysággal hasznosulnak. A logisztikai szövetség szerint a kiszámítható dunai vízállás biztosításának az egyik módja megfelelő számú, zöld energiát termelő vízi erőmű építése lenne a folyón, ami a vízi árufuvarozásra is jótékony hatást gyakorolhatna, és nemzetgazdasági szempontból is hasznos lenne.