Gazdaság
Nehezebb lesz kijátszani a szabályokat
Szigorítják a hatóságok az elektronikus ellenőrző rendszert – Erélyes fellépés az adócsalás ellen
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ellenőrzési tapasztalata, valamint a piaci szereplők jelzése alapján finomított az Országgyűlés az ekáer szabályain. A cél az, hogy minden adóelkerülő és adócsaló fennakadjon a rostán – közölte tegnap a Nemzetgazdasági Minisztérium. A tisztességtelen módon előnyre szert tevő vállalkozások kiszűrése miatt július elsejétől ekáer-szám kell akkor is, ha a gépjármű össztömege az áruval történő túlpakolás következtében haladja meg a 3,5 tonnát. Jelenleg a túlpakolt, nem útdíjköteles gépjárművekkel igyekeznek kijátszani vállalkozások a rendszert, hisz nem kockázatos termék szállításakor nem kell szám. A pénzügyőrök és a revizorok többször szembesültek azzal, hogy a felrakott hatósági zárat menet közben feltörték, és átpakolták az árut, kimenekítve ezzel a teljes szállítmányt a végrehajtás alól. Mint azt a szaktárca közölte, augusztus első napjától a hatósági zár sértetlenségét egészen addig biztosítani kell, amíg azt az adóhatóság le nem veszi. Az a fuvarozó, aki ezt a szabályt megsérti, akár egymillió forint mulasztási bírságot is kaphat. Ha baleset vagy egyéb elháríthatatlan ok miatt sérült meg akár az áru vagy a hatósági zár, akkor értesíteni kell az adóhivatalt.
Az ekáerbe történő bejelentéssel bizonyos vállalkozások fordítva éltek vissza: lényegesen nagyobb értéket jelentettek le, mint amit ténylegesen szállítottak, és ez igazolta volna a magasabb összegű áfa-visszaigénylésüket. Például a vevő csak tízmillió forint értékű árut rendel, ám az ekáerben százmillió forintot jelent le. Így az áfabevallásban a százmillió forintos értéket veszi alapul a levonandó adósoron. Augusztus elsejétől viszont a bejelentett, de ténylegesen nem fuvarozott áru értékének negyven százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki a NAV. A közúti kamerák mellett az országban több ponton is működik közúti súlymérő, ezek segítségével pedig a pénzügyőrök könnyen kiszűrik, ha a kereskedelem valamely szereplője „tévesen” adta meg a rakomány súlyát.