Gazdaság

Nagyszabású vasútfejlesztések tervezése indul

HÉV-vonalak hosszabbításáról, új átszállási kapcsolatok létesítéséről határozott a kormány

Több, a vasúti és a tömegközlekedés fejlesztését célzó tervezet jelent meg a Magyar Közlönyben, amely a Déli és a Nyugati pályaudvart, valamint a ráckevei HÉV-et érinti.

vasút 20181112
A Déli pályaudvari összeköttetéssel tovább nőne a Nyugati szerepe (Fotó: MH)

Egyetért a kormány „a Budapest fejlettségéhez mérten méltatlan állapotú vasúti pályaudvari rendszer megújításával” – derül ki abból a három kormányhatározatból, amely szombaton jelent meg a Magyar Közlönyben, és jelentős vasútfejlesztéseket irányoz elő vonalhosszabbításokkal, föld alatti összekötésekkel és új átszállási kapcsolatokkal. Eszerint uniós forrásból kezdődik többek között a Déli és a Nyugati pályaudvar föld alatti összekötésének tervezése, valamint a csepeli és a ráckevei HÉV Kálvin térig történő meghosszabbításának előkészítése. A pályaudvarok föld alatti összekötése érdekében „vasúti összekötő alagút” megépítésének előkészítésére adott engedélyt a kormány kétmilliárd forintos kerettel az uniós Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programból (IKOP). A Portfolio.hu szerint ezzel a határozat egyben elismeri, hogy a déli területét fokozatosan felszabadítják, és eszerint kell átgondolni funkcióváltását is.

Egy másik nagyberuházás, a Déli Körvasút fejlesztése és kapacitásbővítése projekt a Budapest-Kelenföld és Ferencváros vasútállomások között háromvágányú kapcsolatot takarja egy déli összekötő vasúti hídon keresztül. A budai pályaudvar és pesti oldali vasútállomás kapacitását egyaránt bővítik, valamint új elővárosi megállók is létesülnének, ezek egyike a Népliget környékén.

Az északi és déli HÉV-vonalak átfogó fejlesztése, „teljes értékű összekapcsolása” tartalmi összefoglalója szerint a H5-ös HÉV-vonal Békásmegyer–Szentendre szakasza teljesen megújul, ugyanígy átfogó rekonstrukció vár a csepeli és ráckevei vonalakra is, utóbbiakat egy közös szakaszon a föld alatt meghosszabbítják majd a Kálvin téri metrómegállóig. A tervekből kiolvasható, kormány egyetért a Kálvin térig meghosszabbított, valamint a szentendrei HÉV föld alatti összekapcsolásával.

A határozatokban szerepel még az újra és újra napirendre kerülő terv, a gödöllői és csömöri HÉV-fejlesztések és a HÉV-ek összekötése az M2-es metróval. Ez egyben a vasúti infrastruktúra fejlesztését és a megállóhelyek felülvizsgálatát is jelenti, valamint új átszállási kapcsolatot Törökőrnél a Budapest–Cegléd–Szolnok vasútvonallal. A kormánydöntés egy XVII. kerületi szárnyvonalat, a Cinkota-Gödöllő, valamint a Csömörig tartó HÉV-szakasz felújításának tervezését is előirányozza.