Gazdaság
Munkaerőhiány a vasútnál
Hatszáz jelentkezőt tanítanak az oktatási központokban – problémát okoz a hagyományos tananyag

Az állomásokon és plakátokon is toborozták a jegyvizsgálókat (Fotó: MH)
Kocsirendező, váltókezelő, mozdonyvezető, jegyvizsgáló és pénztáros. Leginkább ezekben a munkakörökben mutatkozik hiány a MÁV-csoportnál, éppen olyan szakmáknál, amelyek képviselői nélkül nem indulhatnának el a vonatok. Jelenleg hatszáz vasúti szakember hiányzik a 38 ezer fős dolgozói létszámból. Nem véletlen, hogy elsődleges feladat a létszám kiegészítése, és ezt több-kevesebb siker kíséri.
Mint azt a vasúttársaság lapunkkal közölte, az eddigi munkafelvételeknek és közvetlen toborzásnak köszönhetően a legnagyobb fővárosi pályaudvarokon már nincs hiány jegyvizsgálóból. Ehhez viszont az is kellett, hogy a nyáron a pályaudvarokon nemcsak a plakátokon, hanem a hangosbemondón keresztül is toborzott a MÁV munkavállalókat. Ezzel együtt jelenleg hatszáz jelentkező képzése zajlik az oktatási központokban. Az év végéig további kilencszáz ember képzése kezdődik meg leginkább azért, hogy folyamatos legyen a munkavállalói létszám pótlása a fluktuációk és a nyugdíjba vonulások esetén is. A hatósági vizsgához kötött munkakörbe jelentkezők felvétele – a szükséges vizsgák megszerzéséig – gyakornoki beosztásban történik. A gyakornoki programba bekerülő leendő vasutasok oktatását a MÁV saját tanintézete, a Baross Gábor Oktatási Központ valósítja meg. Ezt a munkáltató finanszírozza, a munkavállalót nem terheli fizetési kötelezettség.
A személyszállítást lebonyolító MÁV-Startnál 320 embert képeznek jelenleg mozdonyvezetői, jegyvizsgálói és pénztárosi munkakörbe, ugyanezekbe az idei tervezett létszám 160 fő. Ezzel párhuzamosan a MÁV-nál az első fél évben 570-en vettek részt tanfolyamokon, s az augusztusban induló és decemberig tartó új féléves tanfolyamokon – forgalmi szolgálattevő, váltókezelő, kocsirendező gyakornok munkakörökben – 420 fő képzésével számol a társaság. Így összességében 1500 ember képzése valósulhat meg a tervek szerint.
Ezzel ugyanakkor nem olyan egyszerű a képzési folyamat. Mivel a MÁV leginkább mostanában szembesül a munkaerőhiánnyal, az egész oktatást az új képzési rendszerhez kell igazítani. Az elmúlt években átalakult szakiskolai rendszerben sokszor nehezen illeszthető az új pályakezdő ismerete azokhoz a munkákhoz, amelyekre a vasútnál igazán szükség van. Másrészt a gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a hagyományos tankönyves képzés a pályakezdőknél nem igazán válik be, a tananyag leginkább elektronikus oktatási formában adható át. Ez viszont a vasutat is kihívások elé állítja.
Mivel veszélyes üzemnek számít, a jelentkezőknek szigorú egészségügyi követelményeknek kell megfelelniük, így nagy a lemorzsolódás. Hiába kezdődik meg egyszerre annyi ember képzése, amennyire szükség lenne, nem biztos, hogy mindenki beválik. Kevésnek tűnik a saját oktatási rendszer, ezért a MÁV stratégiai megállapodást kötött a közlekedési ágazatban középfokú és felsőfokú intézményekkel. Duális képzés keretében a MÁV együttműködik a Dunaújvárosi Egyetemmel, és átalakul az országos képzési jegyzék a MÁV aktív részvételével.