Gazdaság
Modern szerelvények, emelkedő forgalom Budapest körzetében
A korszerű motorvonatok üzemeltetése jó a MÁV-nak és az utasoknak is

Augusztusban áll forgalomba a századik korszerű Flirt motorvonat a MÁV-nál. A jármű egyike annak a negyvenkét új villamos motorvonatnak, amelynek gyártására 2013 tavaszán szerződött a svájci Stadler Bussnang AG-vel a vasúttársaság. Ezt megelőzően, 2006 és 2010 között hatvan ilyen járművet vásárolt a MÁV a svájci cégtől. A negyvenkettes széria utolsó darabjait legkésőbb szeptember 30-ig átadják utasforgalomra kész állapotban. Az akadálymentesített, légkondicionált, korszerű motorvonatok óránként százhatvanas tempóval is tudnak közlekedni az európai uniós támogatásból felújított vasútvonalakon. Bár a négyrészes, 211 ülőhelyes vonatok beszerzési ára meglehetősen magas, 1,8 milliárd forint, az üzemeltetés viszont megéri a MÁV-Startnak, azon felül, hogy teljesen új szolgáltatási színvonalat képviselnek a járművek. A MÁV-Start tájékoztatása szerint azokon a vonalakon ahol a Flirtek közlekednek, 6-12 százalékkal emelkedett az utasszám. Másrészt az energiamegtakarítás is jelentős: a Flirtek üzemeltetésének első nyolc évében a MÁV hétmilliárd forint értékű energiát takarított meg.
A napokban az eddigi 102 járművön felül további 21 motorvonat szállításáról írt alá szerződést a MÁV-Start. A Stadler hat motorvonatot 2015 októberéig, tizenötöt pedig 2016 decemberéig ad át a vasúttársaságnak. A közbeszerzési pályázaton a jelentkezők hat, illetve tizenöt motorvonat szállítására tehettek ajánlatot. Ennek oka az, hogy hat jármű beszerzését még az idén záródó Közlekedés Operatív Program, míg tizenöt vonat vásárlását az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program forrásaiból fedezi a vasúttársaság. A MÁV-Start ezzel a beszerzéssel 2016 végén 123 Flirt vonattal rendelkezik. Budapest elővárosaiban többségében korszerű járművekkel bonyolíthatja le a MÁV-Start a forgalmat jelenleg is. Már a negyvenkét új jármű forgalomba állításával a vonatok csaknem kétharmadát lehet Flirtekből kiállítani, ami évente harmincnégymillió utazást jelent, a MÁV személyszállítási forgalmának negyedét. Ezek a járművek jellemzően Pusztaszabolcs, Dombóvár, Székesfehérvár, Vác, Szob, Cegléd, Szolnok, a villamosítás után pedig Esztergom felé közlekednek, ám a huszonegy új jármű még több lehetőséget nyújt majd az utazóknak. Egyrészt ha a MÁV villamosítja a Budapest és Lajosmizse közötti vonalat, ide is korszerű szerelvények juthatnak, másrészt pedig Budapest és Veszprém között is menetrend szerint közlekedhetnek majd a vonatok. Ebben az európai uniós ciklusban a MÁV mintegy 155 milliárd forintot költhet korszerű motorvonatok vásárlására. A tervek között ötven darab háromszáz személyes motorvonat vásárlása is szerepel.