Gazdaság
Minden tizedik vevő hitelből vásárolt karácsonyra
Az ajándékokat illetően tavaly már csökkent a mobilok és a tabletek népszerűsége, ahogyan az utazásé is, a családdal töltött minőségi idő azonban felértékelődött

Tavaly karácsonykor és szilveszterkor ötből kettő válaszadó több kiadást engedhetett meg magának, mint 2017-ben – arányuk tíz százalékkal meghaladja azokét, akik csökkenő kiadásokról számoltak be – derült ki a Provident Pénzügyi Zrt. hatszáz fős felméréséből. A bővülő lehetőségek annak is köszönhetőek, hogy a résztvevők mintegy fele előtakarékoskodott, azaz jó előre félretette az ajándékokra és ünnepi menüre szánt összeget. Csakúgy, mint 2017 végén, most is csupán minden tizedik válaszadó finanszírozta hitelből az ünnepi kiadásokat, míg minden hetedik kutatásban résztvevő a munkáltatójától kapott év végi jutalmakból fedezhette a költségeket.
A válaszadók közel egyharmada húsz- és ötvenezer forint közötti összeget fordított az ünnepekre, és majdnem ugyanannyian ennél többet, akár ötven–százezer forintot is megengedhettek maguknak. Arra a kérdésre, hogy a karácsonyi és szilveszteri kiadások miatt le kell-e mondaniuk valamiről az újév első hónapjaiban, a kutatásban résztvevők a korábbi években megszokott optimizmussal nyilatkoztak: hetvenöt százalékuk úgy véli, hogy nem kell meghúzniuk a nadrágszíjat.
A tavalyi évben a válaszadók negyvenhat százaléka élelmiszerre, míg harminckilenc százalék az ajándékokra költötte a legtöbbet az ünnepek során. A megkérdezettek jellemzően otthon, családi körben töltötték az ünnepeket, illetve, akik elutaztak, ők is leginkább a rokonokat látogatták meg.
Ami az ajándékokat illeti, tavaly tovább csökkent az elektronikai eszközök, például a mobiltelefonok és tabletek népszerűsége. Míg 2016-ban ezek számítottak a legkedveltebb és legkeresettebb ajándéknak, addig 2018-ban a megkérdezettek mindössze kilenc százaléka tervezte, hogy ebből a termékkörből választ szeretteinek ajándékot. A 2017-es év legnagyobb kedvence, az utazás lecsúszott a dobogóról, a megkérdezettek csupán két százaléka említette. Az interjúalanyok a szeretteikkel együtt töltött időt tekintették a legnagyobb értéknek – ezt a tényezőt minden ötödik megkérdezett spontán említette az interjúk során.