Gazdaság

Minden évszakban virágzik a turizmus a fővárosban

A 2017-es vizes világbajnoksághoz kapcsolódó fejlesztések presztízsnövekedést és több szálláshelyfoglalást hoztak

Bán Teodóra: Az, hogy egyre többen választják Budapestet úti célul, jelzi a hagyományaink, természeti adottságaink, programkínálatunk és az itt élők kultúrájának elismerését.

Bán Teodóra 20190321
„Rekordévet zártunk tavaly, csak a fővárost négy és fél millió turista kereste fel (Fotó: Ficsor Márton)

Budapest négy évszakos turisztikai célpont, ebben szerepet játszanak kulturális programjai, természeti szépségei, épített öröksége, a fürdői és a gasztronómia is – mondta lapunknak Bán Teodóra, a Buda­pesti Fesztivál- és Turisztikai Központ ügyvezetője, aki úgy látja, ebben a komplexitásban kell keresni a főváros vonzerejét.

–  Soha ennyi turista nem járt hazánkban, mint tavaly, Budapestre is sokan látogattak el. Mi vonzza hazánkba és a fővárosba a turistákat?

–  A turizmus olyan iparág, amelyben a legszélesebb horizonton jelennek meg azok a szolgáltatások, amelyek mögött emberek, foglalkozások állnak. A turizmus fejlesztése maga a város fejlesztése. A legfontosabb célkitűzésünk, hogy inspiráljuk az utazni vágyóknak, hogy Budapestet válasszák más úti cél helyett. Ennek eredményességéről mind a vendégszámban, mind az online térben folyamatosan kapunk visszaigazolást. Az, hogy a fővárost választják a turisták, mutatja a hagyományaink, látnivalóink, természeti adottságaink, programkínálatunk és az itt élő emberek kultúrájának elismerését. A kommunikáció, a PR, a marketing rendkívül fontos eszköz az üzenetek továbbítására. A saját benyomásnál azonban nincs hatásosabb, az utazás során szerzett pozitív tapasztalatok továbbadása vonzza a legtöbb turistát.

–  Mi az erősségünk?

–  A város adottsága minden tekintetben jó. A négy évszakos Budapest minden szezonban izgalmas és tartalmas lehetőségeket kínál a feltöltődésre és a kikapcsolódásra. Fővárosunk számos élményt kínál az utazni vágyóknak a hidegebb hónapokban is termálvizeivel és fürdőkultúrájával, egészségturisztikai kínálatával, kulturális eseményeivel, fesztivál- és programcsomagjával. Budapest elnyerte idén az Európa legjobb úti célja díj mellett a Budapest Európa Sportfővárosa 2019 címet is. A 2017-es vizes világbajnokság, a FINA „kirepítette Budapestet a nagyvilágba”. A Duna Arénáról, a városról közvetített képek, amelyeket a vb idején számtalan országban láthattak a nézők, rendkívüli módon megemelték a város presztízsét. Ez a növekedés nemcsak az ide érkező vendégek számában volt tapasztalható, hanem a kereskedelmi szálláshelyek foglalási adataiban is.

–  A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központhoz való csatlakozás, a bekerülő adatok kezelése, feldolgozása és továbbítása milyen változást hoz a munkájukban?

–  Nagyon sok információ, konstrukció és stratégia épül a számokra. Az adatgyűjtés és -feldolgozás, illetve az adatok felhasználása meghatározza egy város turisztikai straté­giáját, amit nem lehet elválasztani a fejlesztési stratégiától. Fontos tudni, mennyi szállodára van szükség, honnan érkeznek a vendégek, milyen típusú vendégek jönnek leggyakrabban, mennyi időt töltenek el a városban, mi az érdeklődési körük. Egyre több adatra van szükségünk ahhoz, hogy versenyképesek legyünk. Az új rendszer hatalmas segítség a vendégek megszólításában. Az adatszolgáltatások kapcsán tudjuk motiválni az embereket, a számokból tudjuk meg, mikor milyen korosztályt, nemet, nemzetiséget érdemes megszólítani ahhoz, hogy a stratégia üzenete célba érjen, a megszólítottból vendég legyen. Cél, hogy az ide érkező minél több programot, lehetőséget kapjon az itt-tartózkodásra, minél több vendégéjszakát töltsön el nálunk.

–  Az ötven-nyolcvan napos késés, amellyel a KSH-ból megkapták a feldolgozandó adatokat, hátráltatta önöket abban, hogy marketingeszközökkel érdemben reagáljanak a piaci helyzetre?

–  A KSH-tól nagyon pontosan és precízen kapjuk az adatokat, ám valóban késéssel. A Magyar Turisztikai Ügynökség legnagyobb forradalma, hogy kötelezővé teszi az adatszolgáltatást nemcsak a kereskedelmi szálláshelyeken, a szállodákban, hanem a kisebb szállásadóknál is. Ezekből rengeteg dolgot, különböző irányokat lehet meghatározni. Látni lehet, hogyan érdemes a kommuniká­ciót elkezdeni, irányítani, a költéseinket bizonyos kampányokban milyen módon, milyen célcsoportra felé fókuszálni. Így nagyon sok finomhangolásra van lehetőség, amit eddig nem tudtunk megtenni. Ha versenyben akarunk maradni, pontos és naprakész információra van szükség, azonnal.

–  Mit mutatnak a tavalyi turisztikai adatok?

–  Rekordévet zártunk, a fővárosi kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma három, a vendégérkezések száma több mint öt százalékkal haladta meg az előző évit. A turizmus teljesítménye 2010 óta töretlenül nő. Tavaly csaknem 4,5 millió vendég kereste fel a fővárost, összesen mintegy 10,3 millió vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken. Ezzel 2018 már a második olyan év, amikor tízmillió fölé emelkedett a budapesti turizmus vendégéjszakákban mért teljesítménye. Tavaly több mint 670 ezer hazai vendég kereste fel Budapestet, ami 9,3 százalékos bővülés, a belföldi vendégéjszakák száma 8,3 százalékkal 1,3 millióra nőtt. A szállodákban eltöltött belföldi vendégéjszakák száma 14,4 százalékkal emelkedett, és meghaladta az 1,1 milliót, míg a gyógyszállodákban csaknem egynegyedével, a kategória nélküli szállodákban pedig mintegy harminc százalékkal több belföldi vendég fordult meg, mint 2017-ben.

–  A növekvő számok és a Budapestnek járó elismerések mellett mi az, amire igazán büszke?

–  A Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ két díjat alapított. Kovács Ágnes olimpiai, világ- és Európa-bajnok úszó vette át a Budapest kulturális és turisztikai nagykövete díjat idén február elején, amelyet már harmadik alkalommal kaphatott meg olyan ember, aki példaképként szolgál mások számára. A díjazott kiváló sportoló, többször megválasztották Európa legjobb úszójának, a világ legjobbjai között tartják számon. Olyan embernek szerettük volna adni ezt a kitüntetést, aki kimagasló teljesítményével és elismertségével méltó módon képviseli a fővárost, és személyével hozzájárul Budapest imázsának építéséhez. A díjat 2017-ben Osztie Zoltán plébános, a Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia vezetője, tavaly Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója kapta meg. Másik elismerésünket, a Budapest Turizmusáért Díjat 2016-ban alapítottuk, amelyet évente egy olyan turisztikai szereplőnek, szolgáltatónak vagy projektnek adományozunk, aki vagy amely belföldi és nemzetközi viszonylatban egyaránt hozzájárul a Budapest márka építéséhez és a főváros mint desztináció vonzóbbá tételéhez. Az elismerést tavaly a Hungaroring Sport Zrt. kapta sokéves professzionális szervezőmunkájának elismeréseként. Három évvel ezelőtt a Nemzeti vágta rendezvény, 2017-ben pedig a Sziget Fesztivál volt a díjazott.