Gazdaság

Mérőszámok személyes adatok nélkül

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ egységes rendszere tartalmazza majd az összes szálláshely forgalmi adatait, ami a marketingkampányok során is segít

Feljelentést tett a Demokratikus Koalíció az Európai Bizottságnál az új, turistákat érintő digitális adatszolgáltatási rendszer miatt, mert szerintük a kormány ezzel figyeli az utasokat. A szálláshelyeken eddig is be kellett jelentkezni a turistáknak, az új rendszer minden uniós szabványnak megfelel, nem sért emberi jogokat.

szalloda
A legtöbb szálláshelytípusnál növekedett a foglalási érték (Fotó: Hegedüs Róbert)

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ, amelybe a szálláshelyek által kötelezően használandó digitális alkalmazásokon keresztül kerülnek a szálláshely-szolgáltatás során keletkezett adatok, azért jött létre, hogy egyszerűbb és áttekinthetőbb legyen a rendszer – mondta el lapunknak Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke. Hozzátette: a szövetség is részt vett az új rendszer kidolgozásában. Az új adattárolási rendszer kialakításához nemzetközi példák szolgáltak alapul, Európa számos országában működik hasonló gyakorlat, tehát az uniós szabványoknak és a GDPR-előírásoknak teljes mértékben megfelel – hangsúlyozta a szövetség elnöke. Flesch Tamás kifejtette, hogy eddig ötven–nyolcvan napos késéssel érkeztek át a feldogozandó adatok, ennyi idő elteltével pedig már nem tudtak érdemben reagálni marketingeszközökkel. A szálláshely-szolgáltatással kapcsolatos statisztikai adatok a Központi Statisztikai Hivatalhoz és a jegyzőhöz érkeztek, utóbbinak az idegenforgalmi adó miatt papíron. Az ágazat digitalizációja szempontjából volt nagyon fontos a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ egységes és jóval hatékonyabb rendszere, hogy a beérkezett adatok alapján azonnal lehessen reagálni marketingszempontból a megfelelő eszközökkel a marketingstratégia érdekében – mondta a szövetség elnöke. Hozzátette: eddig is be kellett jelentkezniük a turistáknak a szállodába a szobák elfoglalásakor, az új rendszer az ágazat szempontjából hatékony, hiszen pontosan a személyes adatok nélkül tudják vizsgálni a turisztikai mérőszámokat. Annyi a fontos és érdemi információ az ágazat számára, hogy például tudjuk, ha bejelentkezett egy harminckét fős magyar csoport egy szállodába, és hogy mennyi volt az átlagköltésük. Más adatokra nem kíváncsi senki, egyik hatóság sem fog tudni személyes adatokat a turistákról – erősítette meg Flesch Tamás.

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke kitért arra is, hogy hatalmas öröm ezen kívül még a szakmának, hogy az új rendszer által már nem csak a nagy szállodák lesznek benne a szálláskezelő szoftverben. Az új, egységes rendszer az összes szálláshelyet tartalmazni fogja, így nem csak féladatokból lehet tájékozódni, nem csak egy fél térkép áll majd a rendelkezésükre. Tisztességes viszonyokat, egyenlő feltételeket teremt az ágazat résztvevői számára az adatszolgáltató központ, amely idén indul, és valós időben mutatja majd az országban található összes szálláshely forgalmi adatait, amelyek alapján előrejelzéseket lehet készíteni a várható vendégforgalomról, illetve lehetőséget teremt a marketingkampányok hatékonyságának mérésére is. Az új rendszer előnyeit tekintve meg kell említeni annak gazdaságfehérítő tulajdonságát is, ugyanis a papíralapú adatszolgáltatási gyakorlat jelentős visszaélésekre és adóelkerülésre adhatott lehetőséget, ezzel a rendszerrel a forgalom jobban ellenőrizhető, figyelhető, nyomon követhető, a visszaélések visszaszoríthatók – magyarázta Flesch Tamás.

A szoftver bevezetésével a Magyar Turisztikai Ügynökség minden Magyarországon működő kereskedelmi szálláshelyen eltöltött vendégéjszakáról naprakész statisztikai és forgalmi adatokkal rendelkezik majd, a vállalkozások adminisztrációs terhei csökkennek, és az ágazat fehérítéséhez is hozzájárul. Ilyen rendszer 2016 óta működik Horvátországban, ahol ennek eredményeként a turisztikai miniszter már szeptember első napjaiban átfogó főszezoni értékelést tarthatott a nyár mindhárom hónapjának eredményeiről. A Kormányzati Tájékoztatási Központ tavaly év végi közleménye szerint az országos statisztikai adatgyűjtést segítő informatikai rendszer nem friss hír a turisztikai szakma számára, annak létrejöttét a rendszert megalapozó törvény szabályozza. A vendéglátásban az online pénztárgépek bevezetésével jelentősen sikerült fehéríteni az ágazatot, a cél a szálláshely-szolgáltatásban is a szürkegazdaság visszaszorítása, mivel a nehezen ellenőrizhető, papíralapú adatszolgáltatás jelentős visszaélésekre és adóelkerülésre ad lehetőséget. A közlemény szerint a hoteleknek, panzióknak használniuk kell a digitális alkalmazásokat, így rendelkezésre állnak a szálláshely-szolgáltatás során keletkezett aggregált és deperszonalizált statisztikai adatok.


Népszerűbbek lettek az apartmanok

A belföldi turizmus forgalma csaknem tíz százalékkal bővült tavaly, a foglalások kétharmada egy-két éjszakára szólt, az emberek a szálláshelyeken átlagosan 46 830 forintot fizettek, az úti célokat tekintve pedig Budapest, Siófok, Eger és Hajdúszoboszló volt a legkeresettebb – közölte tegnap a Szallas.hu. A szállásfoglaló oldal adatai szerint a szálláshelyek közül az apartman, a vendégház és a panzió volt a legnépszerűbb, a vendégéjszakák többségét ezekbe a kategóriákba, illetve ilyen típusú szálláshelyekre foglalták. A közlemény idézte Keresztes Nórát, a Szallas.hu marketingmenedzserét, aki elmondta, hogy az átlagos foglalási érték a 2017-ben mért 44 178 forintról, 2018-ra már 46 829 forintra nőtt. Hozzátették, hogy bár a legtöbb szállástípusnál emelkedett a foglalási érték, a négy-öt csillagos hoteleknél nyolcszázalékos volt a csökkenés. A Szép-kártyás fizetéseknél a vendégek jellemzően 76 183 forintot fizettek a szállásokért. A turisztikai attrakciók közül a legnagyobb érdeklődés az egri vár, a Miskolctapolcai Barlangfürdő, a Zalakarosi Fürdő, a Festetics-kastély és a Harkányi Gyógyfürdő iránt volt. Keresztes Nóra elmondta, hogy a szomszédos országokba utazók közül legtöbben Zakopanét, Krakkót, Szovátát és Torockót keresték fel. (ZD)