Gazdaság
Megválik a főváros a HÉV-től
Az állami vasúttársasághoz kerülnek a helyi érdekű vonalak és a járművek
Mint azt Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója tegnap elmondta, a csoport számára is kedvező, hogy egy bejáratott, jól működő, utasbarát szolgáltatást nyújtó közlekedési vállalattal bővültek. A megbízási szerződés alapján a MÁV-hoz térítésmentesen került át a HÉV-vagyon, ami a járművekkel, a pályákkal és az ingatlanokkal együtt húszmilliárd forintot tesz ki. A MÁV ugyancsak átvette a HÉV ezerkétszáz munkavállalóját.
A személyszállításra összességében igénybe vehető száznégy kilométer hosszú helyi érdekű vonalon tavaly hetvenkilencmillió utas közlekedett. Budapest területén található a vonalak negyven százaléka. A menetdíjbevételek a fővároson kívüli szakaszokon évente mintegy kétmilliárd forintot tesznek ki, a jövő évi működési költségtérítés pedig – a főváros hozzájárulásával együtt – 12,5 milliárd forint lesz. Mindez az új tulajdonos tájékoztatása szerint fedezi a BHÉV 2017-re tervezett, 14,5 milliárd forintos működési költségét. Szükség lenne ugyanakkor a pályák és a járműpark fejlesztésére, ugyanis az elmúlt huszonöt évben harminc százalékkal nőtt azokon a területeken a lakosság száma, ahol a HÉV közlekedik.
Légrugós forgóvázak
A Siemens Zrt. és a Knorr-Bremse GmbH konzorciuma szállíthat negyven forgóvázat a MÁV-Start Zrt. húsz új, kétszáz kilométeres óránkénti sebességre alkalmas nemzetközi kocsijához. A konzorcium 2017 áprilisában kezdi a vasúti futóművek szállítását, és a fékrendszerek bizonyos elemei a Knorr Bremse budapesti gyárában készülnek. A beszerzés értéke mintegy 2,3 milliárd forint, vagyis egy forgóváz, amely légrugós kialakítású, 57,5 millió forintba kerül. A MÁV-Start saját forrásból építi meg a húsz új járművet.
Kiaknázhatók az előnyök a közös működésben
5 perces interjú: Feldmann Márton, a BHÉV Zrt. vezérigazgatója
– Tekintettel a meglehetősen koros járműparkra és infrastruktúrára, európai uniós támogatást igénybe tudnak venni a felújításokhoz?
– Mivel a társaság a mostani formájában új szereplő a közösségi közlekedési rendszerben, azokat a tervezett beruházásokat, amelyeket megvalósítanánk, a politikai döntéshozók elé szeretnénk vinni. Mivel a 2014–2020-as Integrált Közlekedési Operatív Program összeállításánál nem voltunk jelen, nehéz lesz az uniós forrásokat beilleszteni. Esély van ugyanakkor erre, mint ahogy arra is, hogy hazai forrásból történjenek járműfejlesztések.
– Milyen közös előnyök származhatnak abból, hogy immáron a MÁV-csoporton belül működik a BHÉV?
– Kiemelném például az energiabeszerzést. A MÁV évente húsz, a BHÉV egymilliárd forintot fizet energiáért, ha a beszerzéseket együtt bonyolítjuk, lehet, hogy a mostaninál kedvezőbb árakat érünk el. De a jármű- és pályaalkatrészek beszerzésénél is kihasználhatók ezek a szinergiák.
– Mi lesz az utasok számára a változás?
– A szolgáltatási színvonal esetében csak javulni szeretnénk, bár jól működik a helyi érdekű vasút. A vonatok 99,6 százaléka pontosan közlekedik.
A szolgáltatás részévé kívánjuk tenni az átszállási kapcsolatok javítása érdekében a menetrendi oldalak elérhetőségét, és a pontos adatokat szolgáltató információs rendszert.
– Módosulnak a tarifák?
– Biztosan nem lesz változás 2019 végéig, hiszen a magyar állam és a főváros közötti megállapodás ezt nem teszi lehetővé.