Gazdaság

Megújult a Barátság I. kőolajvezeték

Az olcsó energia megszerzésében Európa még mindig a rajtvonalnál ácsorog

Magyarország és Szlovákia, illetve az egész térség energiabiztonsága szempontjából rendkívüli jelentőségű a Barátság I. kőolajvezeték felújítása – jelentette ki tegnap Orbán Viktor miniszterelnök a szlovákiai Kistompán Robert Fico szlovák kormányfő társaságában a szakasz átadásakor. A vezeték kapacitásának bővítésével szükség esetén mindkét ország olajigénye fedezhető az Adria felől.

Kiemelkedően fontos a Barátság I. kőolajvezeték felújítása és kapacitásának bővítése, mert a beruházás révén az egész térség energiaellátása biztosabb alapra került - mostantól ugyanis a teljes magyar és szlovák, valamint részben a csehországi olajigény fedezhető lesz szükség esetén az Adria felől. A vezeték Százhalombatta és Ipolyság közötti szakaszát egy év alatt újította fel – mintegy húszmilliárd forintból – a Mol magyar olajipari társaság és a Transpetrol szlovák kőolajszállító vállalat. Orbán Viktor miniszterelnök a tegnapi átadáson beszédében elmondta, hogy az olcsó energia megszerzéséért folytatott versenyben Európa még mindig „a rajtvonalnál ácsorog”, ennek orvoslására, valamint a versenyképesség megőrzésére gyors, uniós szintű döntésekre lesz szükség. A kormányfő szerint a régió országainak közösen kell keresniük azokat a megoldásokat, amelyek a jelenlegi, váratlanul nehéz körülmények között is garantálják energiaellátásukat. Ilyen megoldás a Barátság I. felújítása, s a vezeték horvátországi szakaszának mielőbbi rekonstrukciója is a régió érdekét szolgálná.

Robert Fico szlovák kormányfő a kőolajvezeték felújítását óriási jelentőségű, előremutató stratégiai beruházásnak nevezte, s megköszönte Orbán Viktornak, hogy nagy energiát fektet a két ország gazdasági kapcsolatainak szorosabbra fűzésébe. Erről Orbán elmondta, hogy hazánk elkötelezett a magyar-szlovák együttműködés iránt, amely mára példaértékű szintre került.

Az átadón Fasimon Sándor, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója kiemelte: „Sikerült több lábra állítani a térség két fontos finomítóját. Ezután, ha esik, ha fúj Magyarországon és Szlovákiában mindig lesz kőolaj.” Közölte azt is, hogy a most átadott fejlesztéssel egy időben az Adria kőolajvezeték magyarországi szakaszán is jelentős fejlesztéseket hajtott végre a társaság, éves kapacitását tízmillióról tizennégymillió tonnára emelték.

Ivan Krivosudsky, a Transpetrol ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a Barátság I. a szlovákiai terülten kilenc kilométeres szakaszon újult meg, ez pedig lehetővé teszi, hogy a Slovnaft pozsonyi olajfinomítót, a Mol szlovákiai leányvállalatát szükség esetén teljes egészében ezen a vezetéken lehessen ellátni.

A nem egészen egy évet igénybe vevő beruházás során a vezeték 128 kilométeres szakaszát cserélték ki, és a korábbi, 3,5 millió tonnás éves kapacitását csaknem hatmilliósra növelték. Mivel a vezetéken lehetséges a kétirányú szállítás, az orosz eladók Magyarországon át eljuttathatják a kőolajat akár a délszláv térségbe is.