Gazdaság
Megújuló vasútvonalak
A beruházások célja a szállítási versenyképesség javítása elsősorban a nagyvárosok irányába

A korszerűsítés elsősorban az eredeti állapotok visszaállítását célozza, de így is csökkenthető a menetidő, emellett modernebbek lesznek az állomások (Fotó: MH)
Bár a legforgalmasabb vasútvonalak leginkább az Európai Unió (EU) támogatásával épülnek újjá, a MÁV saját beruházásában is megvalósít jelentősebb projekteket. Ennek két legutóbbi példája a Dombóvár–Kaposvár, valamint a Mezőzombor–Sárospatak közötti vasútvonal átépítése. Ezek leginkább az eredeti állapotok visszaállítását célozzák, vagyis a sebesség nem emelkedik, viszont a lassújelek felszámolása révén érdemben csökkennek a menetidők, és egyéb forgalomtechnikai beruházások is megvalósulnak, átépülnek az állomások, és új peronok létesülnek. A beruházások célja a vasút távolsági, szállítási versenyképességének javítása elsősorban azon nagyvárosok irányába, ahol az egy főre eső budapesti vasúti utazások száma alacsony.
A Dombóvár és Kaposvár közötti vonal átépítése 2015-ben kezdődött, és tavaly fejeződött be, bár egy harmadik szakasz megújítása még csak a tervek között szerepel. Ezzel válhatna elérhetővé a húszperces menetidő-csökkentés – a felújítás megkezdése előtti állapotokhoz képest – Budapest és Kaposvár között. Ezen a szakaszon az állomásokon térkivilágítással és térkőburkolattal is ellátott peronok épültek, és megújultak az útátjárók. A vízelvezetés érdekében, ahol szükséges volt, új burkolt árkok épültek, a már meglévő vízelvezető rendszereket pedig kitisztították, és az átereszeket is felújították. A vasúti és a kapcsolódó közúti fényjelzőket korszerűsítették, cserélték a vonalkábeleket, a kábelelosztókat, a felsővezetéki tartószerkezeteket és oszlopokat, valamint elvégezték a szükséges távközlési és biztosítóberendezési munkákat is – közölte lapunk érdeklődésére a MÁV.
Ugyanilyen célból épült át tavaly a Mezőpeterd és Biharkeresztes közötti vasúti pálya, amelyen nemzetközi forgalom is zajlik.
A projekt célja a vonalszakaszon levő szűk keresztmetszetek feloldása, a sebességkorlátozások megszüntetése, illetve megelőzése, a szolgáltatási színvonal emelése, a menetrendszerűség javítása. A beruházás költsége 1,4 milliárd forint volt.
A felújítás negyedik üteme, az Olaszliszka–Tocsva–Sárospatak-vonal átépítése 2017-ben fejeződött be. Ennek és a Mezőzombor–Sátoraljaújhely-vonalszakasz villamosításának köszönhetően az eljutási idő mintegy harminc perccel csökken Budapest és Sátoraljaújhely között.
Ezekhez hasonlóan kisebb projekteket is megvalósít a MÁV saját pénzből, így például a Budapest–Újszász-vonalon Tápiógyörgye állomást korszerűsíti, vagy a Győr és Hegyeshalom közötti szakaszon 94 kilométer hosszúságban köszörüli a vágányokat, ami komfortosabb utazást tesz lehetővé. Ebben az évben a legnagyobb projekt a 130 éves Kisköre vasúti–közúti híd felújítása, aminek másfél milliárd forintos költségéből a MÁV-ra egymilliárd forint jut. A felújítás azértis nagyon lényeges, mert enélkül le kellene zárni a hidat. Ugyanakkor Szolnoktól északra ez az első vasúti átkelő a Tiszán.