Gazdaság

Megújulnak az állomások

A pályaudvarok mellett a környezet is megváltozik

Az Európai Unió támogatásával három olyan jelentős állomásfelújítás történt, illetve történik, ami eddig egyáltalán nem volt szokványos a MÁV vonalain. Nemcsak maguk az állomások és vágányhálózatuk lesz modern, de a környezetük is, ami egyben a megközelíthetőséget és a szolgáltatási színvonalat is emeli.

Immár az utolsó simítások zajlanak a felújítás alatt álló békéscsabai vasútállomáson, a tervek szerint december végén a kivitelező cégek átadják a létesítményt. A bő két évig tartó felújítás az eddigi legnagyobb és legköltségesebb állomásrekonstrukció Magyarországon, ezzel együtt Békés megye kiemelkedő projektje. A viharsarki megyeszékhely vasútállomásának felújítása 35 milliárd forintba kerül, igaz, itt nem csak maga az állomás épül át. A beruházás az Új Széchenyi-terv részeként, nyolcvanöt százalékos európai uniós támogatás mellett valósul meg. Szinte teljesen új vágányhálózat és biztosítóberendezés épül, az állomáson korszerű és liftekkel, aluljáróval is elérhető, fedett magas peronok létesülnek. A vasútállomás felvételi épületét korhű állapotában rekonstruálják, megújul az épület előtti tér is, emellett P+R (Park and Ride) és B+R (Bike and Ride) parkolók is lesznek. Ezzel együtt az egyik leginkább költséges beruházás az állomáshoz kapcsolódó Orosházi úti felüljáró, amelyet múlt héten adott át a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. A 2x2 sávos, ferde kábeles, új híd 5,8 milliárd forintért épült.

A fejlesztés legfőbb indoka, hogy a Budapest–Lökösháza vasútvonal az európai törzshálózat része, fontos összeköttetés a Balkán felé. A vasútvonalat az Európai Unió követelményei-nek megfelelően kétvágányúvá kell alakítani az óránkénti 160 kilométeres sebesség és 22,5 tonnás tengelyterhelés biztosítása mellett. A beruházás színvonalára jellemző, hogy az átmenő vágányok szintén százhatvanas sebességre lesznek alkalmasak.

Ehhez hasonló léptékű munka zajlik Székesfehérváron. A vasúti pálya Budapest és Székesfehérvár között már megújult, ugyanazokkal a paraméterekkel, mint a békéscsabai vonal. A fehérvári állomás jövő év szeptemberéig készül el a tervek szerint, a felújítás költsége nettó 33,5 milliárd forint – ebből 25 milliárd forint jut az állomásra és a kiegészítő létesítményekre, 7,5 milliárd forint pedig a biztosítóberendezésre. Itt is könnyebb és kulturáltabb lesz a peronok megközelíthetősége, a vágányhálózatot úgy alakítják ki, hogy a két átmenő fővágányon százzal, míg a megelőző vágányokon nyolcvannal lehet haladni. Ez a vasútállomás szintén nemzetközi korridor része, jelentős budapesti hivatásforgalom zajlik, emellett itt haladnak át vagy indulnak a balatoni vonatok is.

A harmadik jelentős állomást felújított formában december elején adta át a beruházó. A váci vasútállomás húszmilliárd forintból épült újjá, szintén az unió hathatós támogatásával. Ez a legforgalmasabb vidéki állomás, mellesleg szintén a transzeurópai közlekedési hálózat része, ahol már működnek a korszerű liftek, a modern információs berendezések, és a szerelvényekre kényelmesen magas peronokról lehet beszállni. A szükséges útátjárók felújításával két városrész között létesült kapcsolat úgy, hogy az állomás mindkét oldalán korszerű parkolók épültek. Az új vágányok és zajvédő falak építésével jelentősen csökkent a zajterhelés is az állomás körzetében. A beruházásnak környezetvédelmi tartalma is volt, hiszen háromszáz fa és háromezer cserje ültetése és nyolcezer négyzetméternyi terület füvesítése történt meg a váci vasútállomás közvetlen közelében.