Gazdaság
Meglepte a Telenor az ügyfeleit
Hátrányt jelenthet a céges előfizetőknek az egyoldalú szerződésmódosítás

Egyoldalú szerződésmódosítással emel árat a Telenor üzleti előfizetői körében február 19-től, ami legkésőbb március 6-án minden érintettnél végbemegy. A cég szerint bár a módosítás egyoldalú, azt a Telenor a hatályos jogszabályoknak eleget téve, az üzleti előfizetői szerződésben rögzítettek alapján valósítja meg, ezért az ügyfelek nem mondhatják fel azokat. Áremelés címén a szolgáltató két új tételt vezet be az üzleti előfizetőknek: a kiegészítő havi díjat, amely a flottában lévő készülékek számától és a telefonálási szokásoktól függően 200–1000 forint többletköltséget jelent, és ez nem lebeszélhető, másrészt a kapcsolási díjat, amely sikeres hívásonként nettó három forint. Ezek pedig esetenként elég nagy többletterhet jelenthetnek a vállalkozásoknak. A Hvg.hu szerint egy közepes cégnél havonta tízezer forinttal is emelkedhetnek a költségek.
Lapunknak ifj. Lomnici Zoltán alkotmányjogász, a Civil Összefogás Fórum szóvivője elmondta, önmagában az egyoldalú módosítás még nem lenne aggályos, viszont jogszabálysértő lehet a túlzott mértékű díjemelés, és az ügyfél igényt tarthatna a vonatkozó jogszabály nevesítésére, amely alapján a vállalat módosított. Figyelembe kell venni emellett, hogy az ügyfelek hűségnyilatkozatot kötöttek, ami esetükben hátrányt jelenthet. Lomnici szerint meg lehet tenni, hogy a bíróság az adott szerződés tisztességtelenségét kimondja. Ilyen esetben viszont az adott bírói tanács egyedi ügyben állapíthatja ezt meg. Közölte: nálunk a cégek nincsenek abban a helyzetben, hogy egyoldalú szerződésmódosítással többet veszíthetnek, mint amennyit nyerhetnek. Ezért véleménye szerint át kellene venni az amerikai jogból a büntető kártérítést, amely kifejezetten azt a célt szolgálja, hogy elejét vegyék az ügyfelek megkárosításának. A Hvg.hu szerint a módosítás mintegy háromszázezer üzleti ügyfelet érint, és négyszázmillió forint lehet a cég többletbevétele.