Gazdaság

Megkezdődik a főszezon a Balatonnál

A vonatok közlekedési rendje alapvetően ugyanaz, de kényelmesebb lesz a kerékpárszállítás

A szezonban a hét végétől augusz­tus közepéig új vasúti menetrend lesz érvényben a Balatonnál és a Velencei-tónál. A vasúttársaság pontosabb és kényelmesebb vonatokat ígér, és új szolgáltatások is megjelennek.

MÁV-STARt
Idén nyáron már forgalomba állnak felújított kocsik a vasútvonalakon (Forrás: MÁV-Start)

Szombattól augusztus 17-ig a nyári menetrend szerint közlekednek a MÁV-Start személyszállító vonatai a Balaton két partján és a Velencei-tónál, ebben az időszakban jóval sűrűbb lesz a vonatközlekedés, mint szezonon kívül. Mint azt Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója elmondta, a Dél-Balatonon idén már a felújított vasúti pályán közlekedhetnek a járatok, a tavalyival ellentétben a székesfehérvári vasútállomás átépítése nem nehezíti a forgalmat, így a tervek szerint idén jóval magasabb színvonalú szolgáltatást tudnak biztosítani. Ebben az évben a menetrendszerű vasúti közlekedésre, azaz a személyszállító járatok pontosságára, illetve a kerékpárszállítási lehetőségek kiaknázására helyezik a hangsúlyt – tette hozzá. A közlekedési struktúra alapvetően ugyanaz marad, mint tavaly: a menetrend a kétóránként közlekedő gyors-, expressz-, és személyvonatokra épül, a zsúfoltság csökkentése érdekében hétvégenként lesznek kiegészítő járatok, és néhány vonatnál csökkenhet a menetidő. Így például a Budapest és Keszthely között közlekedő Balaton expresszvonatok csak a forgalmas állomásokon és megállóhelyeken állnak meg, a menetidő Kelenföld és Siófok között 71 perc lesz. Siófokra és az Aranypartra a le­g­gyorsabban a Siófoki Flirt sebesvonatokkal lehet eljutni, Kelenföld és Szabadifürdő állomások között 64 perc az utazási idő a nyári menetrend szerint. A Velencei-tóhoz bizonyos gyorsított járatokkal Kelenföldről 26-28 perc alatt érhetnek el az utazók.

A menetrendszerűség esetében az első két hét is kedvező lehet, hiszen a felújított pályán Szántód-Kőröshegy és Balatonfenyves között kezdetben csak óránként nyolcvan kilométeres sebességgel közlekedhetnek a vonatok, később emeli fel az üzemeltető százra a tempót. Így viszont öt perc a tartalék a menetrendben, ami a késések esetén sem okoz kellemetlenséget az utasoknak. A tavalyi év egyébként kedvezően alakult a MÁV-Start számára, ugyanis az északin 3,8 százalékos, míg a déli parton 5,8 százalékos volt a forgalom növekedése.

Kazai Katalin, a MÁV-Start értékesítési igazgatója közölte, hogy új konstrukció idén a Balaton-bérlet, az e-Balaton és az e-Velence-jegy, a Balatoni füzetjegy, valamint a Balaton Card kedvezménykártya. A MÁV-Start ezenfelül jelentősen növeli bizonyos járatok kerékpárszállítási kapacitását, és a zsúfoltság elkerülése érdekében bővíti a kötelező kerékpárjegyváltás mellett igénybe vehető vonatok számát. A vasúttársaság munkáját és az utasok könnyebb eligazodását az állomásokon idén is diákok segítik. A cég közölte: idén nyáron már naponta indít hálókocsis járatokat az Adriára, közösen a horvát és a szlovén vasúttársaságokkal.


Nyaraláskor nem árt az óvatosság

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. ideiglenesen helyezi forgalomba az átépítés alatt levő dél-balatoni vasútvonalat, majd szeptemberben ismét lezárja. A felújítás egészen 2018 szeptemberéig tart. A nyaralóknak, az ott lakóknak és az arra közlekedőknek ugyanakkor jelentős változásra kell számítaniuk a forgalom újbóli megindulásával. Egyrészt a felújítások miatt a lakosság elszokott a rendszeres vonatközlekedéstől, másrészt az új pályán lényegesen csendesebbek a szerelvények, rezgésmentesebb a közlekedés, ezért a közelgő vonatokat nehezebb észrevenni. A MÁV-Start ezért felhívta a figyelmet, hogy az arra közlekedők a balesetek elkerülése érdekében kizárólag a kijelölt útátjárókat, illetve a gyalogosátjárókat vegyék igénybe.