Gazdaság
Még tartjuk a versenyelőnyt az autóiparban
Mint elmondta, hamarosan új pályázati lehetőségek nyílnak annak érdekében, hogy az itt lévő multinacionális vállalatok a jelenleginél nagyobb arányban foglalkoztassák a hazai kis- és közepes vállalatokat (kkv). Így például a tervek szerint a multicégek a termelési összeg harmincszázalékos arányában is pályázhatnak, ha a kkv-kat bevonják. A konferencián kiemelt téma volt, milyen hazánk helyzete a regionális versenyképesség esetében. Mint elhangzott, Magyarország nagyon jól áll ezen a területen a régió- ban, ezt mutatják a beruházások is. Ugyanakkor egyre inkább szembe kell nézni munkaerő-piaci problémákkal, hiszen nincs elegendő szakképzett munkaerő. Amellett, hogy az iparágban az automatizáltság számottevő, betanított munkást is egyre nehezebb találni. Különösen rossz a helyzet Nyugat- és Kelet-Magyarországon.
A befektetések esetében továbbra is komoly versenyben vagyunk a feltörekvő országokkal, így például Mexikóval és Indiával. Ugyan nem kedvezőbbek ott a feltételek, mint nálunk, de az autóiparban egyre inkább kezd elterjedni az az irányzat, „hogy ott termeljünk, ahol eladunk”. Ebben pedig az amerikai és ázsiai kontinens a meghatározó. Elhangzott: az autóipari befektetők a kormánytól leginkább a kiszámítható döntéseket várják el az előre tervezhetőség érdekében.