Gazdaság
Meg kell őriznünk az európai gyártás utolsó fellegvárát
A munkaerőhiány sokkal nagyobb probléma a magyar gazdaságban, mint a járműipar magas részaránya Sinkó Ottó szerint
Az autóipar súlyának magyar gazdaságon belüli csökkentéséről értelmetlen beszélni. A szektor az európai gyártás egyik utolsó fellegvára, s ezt az értéket uniós szinten meg kell őrizni. Nekünk pedig örülnünk kell, hogy ebben a hazai ipar ilyen magas szinten vesz részt – nyilatkozta Sinkó Ottó, a Videoton vezérigazgatója. Mint ismert, a Volkswagen (VW) ügye miatt előtérbe került, hogy a magyar gazdaság túlságosan függ az autóipartól, és ha visszaesne egy-egy márka iránt a kereslet, az csökkentené gazdasági növekedésünket is. Ráadásul az itteni autóiparban jelentős a magyar beszállítói hányad is. Mint azt a vezérigazgató közölte, az autóipari megrendelésünk ugyanannyi, mint a botrány előtt volt. A Győrben jelenleg gyártott motorok esetében tudomása szerint nincsenek kibocsátási problémák, így a VW-ügy hatása meglátása szerint itthon nem lesz számottevő. A VW-csoportnak érzékenyek lesznek a veszteségei a botrány kapcsán, de kiheveri – tette hozzá. A magyar vállalatoknak – így a Videotonnak – az a feladatuk, hogy kövessék az eseményeket, és ha kell, gyorsan alkalmazkodjanak a helyzethez, mert egyes területeken szükséges lehet átmeneti intézkedésekre. Hangsúlyozta azonban, hogy a magyar gazdaság lassulása a VW-botrányt megelőzően kezdődött, leginkább az általuk is tapasztalt munkaerőhiány következtében, amit elsősorban a kivándorlás gerjeszt. Ez az, amire a figyelmet összpontosítani kellene rövid és hosszú távú intézkedésekkel, javítani kell a hatékonyságot az állami intézményi működés, a képzés és a szakképzés területén.
A Videoton-csoport legfontosabb piaca az autóipar. Az Európai Unióban az autóeladások az idei első nyolc hónapban 8,6 százalékkal emelkedtek, lassulás a megrendelésekben nem tapasztalható. Sinkó Ottó közölte: a Videoton által gyártott termékek nem kapcsolódnak a dízeltechnológiához, elsősorban elektronikai jellegűek. Az autókban alkalmazott elektronika részaránya évek óta növekszik, és ez ezután sem lesz másként, sőt az elektronika térhódítását a botrány még elő is segítheti. A Videoton árbevétel-növekedésének dinamikája nem csökkent, az idei is rekordév lesz. Hangsúlyozta: legnagyobb problémájuk a munkaerőhiány, leginkább ez aggasztó, nem pedig a visszaesés.
A kérdésre, hogy a dízelügy mennyire vetheti vissza a VW-márkák iránti keresletet, elmondta: a vásárlók nem kibocsátási paraméterek, hanem egyéb ár-érték szempontok – fogyasztás, teljesítmény, vezetési tulajdonságok, forma, megbízhatóság – alapján döntenek. A ma gyártott dízelautók, különösen pedig a VW-modellek ezekben a paraméterekben kiválóak, és ezen nem változtat az a tény sem, hogy a néhány évvel ezelőtt gyártott kocsik kapcsán botrány robbant ki. A dízelekre vonatkozó hatósági előírások uniós szintű, átgondolatlan szigorítása befolyásolhatná a helyzetet, de bízni lehet abban, hogy ez nem így lesz.