Gazdaság

Még három évig Volán-színekben

Nemzeti érdeket szolgál, hogy csak megújított járműflottával léphetnek ki a versenypiacra az állami tulajdonú autóbusz-vállalatok

A kormány döntése szerint újabb három évig láthatják el kizárólagosan a hazai helyközi személyszállítást a Volán-cégek. Addigra beérhet a kormány által szorgalmazott autóbusz-gyártási stratégia, így a hazai cégek versenyképes flottával indulhatnak a pályázatokon.

Újabb három évig a jelenlegi szolgáltatók láthatják el a helyközi autóbuszos személyszállítási közszolgáltatási feladatokat, miután a kormány a szerződéseik meghosszabbításáról döntött. Ez azt jelenti, hogy 2019 végéig a Volánbusz Zrt., illetve a hat regionális Volán-vállalat cégei bonyolíthatják le kizárólagosan a közszolgáltatást, vagyis addig versenytársként nem léphet a piacra más szereplő. Mint azt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NGM) illetékese lapunkkal közölte, az európai uniós rendelkezéseknek megfelelően legkésőbb 2019 decemberéig pályázati úton választják majd ki a feladatokat a továbbiakban ellátó társaságokat. A kiíráson minden, a pályázati feltételeknek megfelelő cég részt vehet, beleértve a kis- és közepes vállalkozásokat is. A szaktárca álláspontja szerint a hosszabbítás az utasok zavartalan ellátását szolgálja, a nemrégiben meghirdetett nemzeti autóbusz-gyártási stratégiához illeszkedve a magyar járműipar számára is elérhető, kiszámítható, stabil rendelésállományt garantál, és elegendő felkészülési időt biztosít a hazai szolgáltatók számára a pályázaton való eredményes részvételre.

Mint ismert, a kormány a nyáron döntött a nemzeti autóbusz-gyártási stratégiáról, amely egyrészt a magyar ipar fejlődését, másrészt a jelenleg állami tulajdonú Volán-vállalatok megerősítését szolgálja. Lepsényi István, az NGM gazdaságfejlesztésért és szabályozásért felelős államtitkára lapunknak egy interjúban úgy nyilatkozott, hogy a jelenlegi járműparkot figyelembe véve évente mintegy ezer új autóbusz beszerzésére lesz szükség Magyarországon. A lényeg, hogy olyan autóbuszok épüljenek, amelyek árban és minőségben is versenyképesek – tette hozzá. A kormány szerint amennyiben a hazai ipar eleget tud tenni az évi ezerdarabos előállításnak, jelentős változást lehet elérni az autóbuszflotta megújításának esetében. Lepsényi István közölte: jövőre a kapacitások növelésével négyszáz, a következő évben hat-hétszáz autóbuszt lehet gyártani, utána pedig elérhető lesz az ezres széria. Mint mondta, a hazai kapacitások még nem elegendőek az évi ezres széria eléréséhez, de ezen lehet változtatni. Ugyanakkor a jelenleg gyártott autóbuszok fontosabb műszaki paraméterei megfelelnek a Volánok és a hazai közlekedési vállalatok igényeinek. A kormány 30-35 milliárd forintos támogatást nyújt a Volánoknak annak érdekében, hogy le tudják cserélni az autóbuszparkjukat. Ilyenformán jutnak megrendeléshez a hazai autóbuszgyártók.

Széles Gábor nagyvállalkozó, az Ikarus vállalatcsoport tulajdonosa lapunkkal közölte: a kormány által támogatott autóbusz-gyártási stratégiával összhangban évi háromezer járműre építik ki a kapacitást: vagyis ha Magyarországon évente ezer új autóbuszra lesz szükségük a szolgáltatóknak, még kétezer járművet exportra is tud az Ikarus gyártani. Erre rendelkezésre állnak a telephelyek és az ehhez szükséges berendezések is. Elmondta azt is, évente legalább ezer járművet kell gyártani ahhoz, hogy a gazdaságosság minimális mértéke elérhető legyen.