Gazdaság

Magyar utasok kálváriája Hurghadán

A luxushotelben szék a második emeletig járt a szobában a turistáknak, és kizárólag orosz nyelvű programokból lehetett választani

Ötcsillagos álomutazás és búvárkodás helyett orosz animációs filmek és lelakott hotelszoba várta a vendégeket az egyiptomi Hurghadán. Az utazási iroda szerint viszont a szálloda az itteni besorolás szerint ötcsillagos kategóriájú, és annak megfelelő szolgáltatást is nyújt.

Hurghada 20150720
Csábító képekkel illusztrálják a katalógusok a kínálatot - néha azonban a valóság kiábrándító (Fotó: Reuters - Jon Nazca)

A Budapesti Békéltető Testülethez (BBT) fordultak azok az utasok, akik tavaly novemberben ötcsillagos szállodában foglaltak helyet mintegy félmillió forintért azzal a céllal, hogy nyugodt és kulturált körülmények között tudják eltölteni éves szabadságukat, emellett búvárkodásra is lehetőség nyílik. A hurghadai ötcsillagos Dessole Pyramisa Sahl Hasheesh hotelt ugyanis 2014-ben kifejezetten búvárkodásra és sznorkerezésre ajánlotta ügyfeleinek az itteni utazási iroda. A kéthetes üdülés ára a kapcsolódó költségekkel együtt két fő részére 539 600 forint volt. Mint azt a panaszosok képviselője lapunknak elmondta, ezzel szemben a hotel elhanyagolt és lelakott volt, az ellátás hiányos, a tengerparton korall csak elvétve volt látható. Az étteremben macskák és madarak piszkítottak, a napozóágyak az ügyfelek szerint rozsdásak és koszosak voltak, a szoba kiszellőztethetetlen, a klíma pedig hangos volt. A panaszosok jelezték mindezt az idegenvezetőnek, aki öt nappal az elutazás előtt ajánlott egy másik szobát, amelyet a vendégek nem fogadtak el. Ellenben kaptak egy széket és toalettkefét. Felrótták az utazás előtti tájékoztatás hiányát is a panaszosok, ugyanis a vendégek 99,9 százaléka orosz, ebből adódóan a hotelben minden felirat és program kizárólag orosz nyelven volt elérhető. Emellett a személyzet döntő része az arab mellett csak az oroszt beszélte. A pihenésről annyit közöltek, hogy az ötcsillagos hotelben éjszakákat forgolódtak álmatlanul, mert a kert közepén elhelyezett bárban dübörgött a zene. Miután rendszeresen telefonáltak a portára, a zene csak éjjel egy órakor állt le.

Egyéb részleteket ismertetve a panaszosok közölték, hogy a reklamációra egy alkalommal gyümölcsbekészítést kaptak ugyanazokból a gyümölcsökből, amelyekhez az étteremben a teljes ellátás formájában egyébként is hozzá lehetett jutni, valamint a „krasznaja Moszkva” típusú illatosítás is az alapellátás része volt a hotelszobában. Széket azért nem kaptak, mert a recepció közlése szerint az csak a második emeletig járt, a két házaspár pedig a harmadik emeleten volt elszállásolva.

Ebből adódóan – mivel a fogyasztó véleménye szerint a szálloda még egyiptomi körülmények között sem érte el a háromcsillagos minőséget – a panaszosok a befizetett összeg negyven százalékát igényelték vissza. Ám miután nem sikerült itthon megállapodni az utazási irodával, a panaszosok a BBT-hez fordultak. Ezt követően a békéltetőtestület azt az ajánlást tette a Kartago Toursnak, hogy 15 napon belül a fogyasztónak 108 ezer forintot fizessen vissza. Az utazási iroda ennek nem tett eleget. Annyi változás történt ugyanakkor – közölték a panaszosok –, hogy az idei katalógusban a 2014-essel ellentétben a szálloda már csak négy csillag pluszos, és a búvárkodás már nem szerepel a kiemelt részben.

A Kartago Tours jogásza lapunkkal azt közölte, hogy helyi képviselőjük a kifogás kapcsán intézkedett: pótolták a szobából hiányzó tárgyakat, az utasok gyümölcsbekészítést kaptak, és az idegenvezető közbenjárá­sára szobacserét ajánlottak fel, amit nem fogadtak el. A Kartago Tours álláspontja szerint az orosz turisták jelenléte az egyiptomi szállodákban mindennapos, ez nem befolyásolhatja a szálloda osztályba sorolását. A hotel tengerpartjánál a víz alatti élővilág megtekinthető, a partszakasz felszíni búvárkodásra alkalmas. Mivel a panaszt nem találták megalapozottnak, ezért nem látták indokoltnak kártérítés megítélését. Közölték, a vonatkozó jogszabályok alapján az eljáró tanács döntését a Kartago Tours nem fogadta el kötelezésként, ebből kifolyólag a tanács által megajánlott összeget az iroda nem kívánja megfizetni az utasoknak. A szálloda ajánlott hazai besorolása a katalógusban továbbra is ötcsillagos és négy csillag pluszos a helyi besorolás szerint.