Gazdaság
Magyar motorgyárát fejleszti az Audi
A kormány hatmilliárd forinttal támogatja a 32 milliárdos beruházást, az eddiginél tisztább és modernebb erőforrások készülnek
Az Audi autógyár a magyar gazdaság zászlóshajója, a kormány a Volkswagen-csoporttal továbbra is az együttműködésre törekszik – közölte tegnap Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az Audi Motor Hungaria Kft. vezetésével kötött együttműködési megállapodás aláírásakor. A 32 milliárd forint (106 millió euró) értékű beruházásról a miniszter Peter Kösslerrel, a vállalat ügyvezető elnökével írt alá megállapodást. Eszerint az összeget a motorgyár technológiai fejlesztésére költik, ami lehetőséget teremt arra, hogy mind a benzin-, mind pedig a dízelmotorok esetében az eddiginél takarékosabb és a környezetet kevésbé terhelő erőforrásokat állítsanak elő Győrben. A tervek szerint a 2018-ig tartó beruházást a kormány hatmilliárd forinttal támogatja. Ennek révén 380 új munkahely létesül a győri Audinál, ezzel a foglalkoztatottak száma megközelíti a tizenkétezret.
Szijjártó Péter közölte: az Audi mellett a VW-csoportot is tisztelet illeti meg, mivel 1993 óta 7,4 milliárd eurót költött beruházásra Magyarországon, világszínvonalú termékek készülnek itt, s ez is növeli a magyar exporttevékenység értékét. A VW-üggyel kapcsolatban a miniszter megemlítette, hogy a csoport túljut a nehézségeken, véleménye szerint a mostani helyzetből megerősödve kerül ki.
A miniszter hangsúlyozta: az autóipar teljesítménye a bizonyíték arra, hogy helyesnek bizonyult az a kormányzati stratégia, hogy Magyarország Kelet-Közép-Európa termelési központja legyen. Ennek is köszönhető, hogy a magyar gazdaságban 2013-ban fordulat következett be, és tavaly növekedési pályára állt az ország. Az autóipart az átmeneti nehézségek ellenére sem készülnek leépíteni, a kormány olyan formán kívánja fenntartani a jelenlegi színvonalat, hogy közben más ágazatokat, így például a könnyűipart is erősíti. Mint közölte, az autóipar az első nyolc hónapban 5100 milliárd forintnyi értéket állított elő, ami tizenhat százalékos növekedés az előző évhez képest. A céges beruházások mellett a kormány más módon is támogatni igyekszik a szektort, így például a közelmúltban épült meg az új győri elkerülő út első szakasza, amely az ottani és a pozsonyi ipari park között teremt az eddiginél jobb kapcsolatot.
Peter Kössler arról szólt, hogy Magyarország a jövőben is megbízhat az Audiban, a sikertörténet folytatódik. Jelenleg Győrben működik a világ legnagyobb motorgyára, ahol tavaly kétmillió erőforrás készült, és 150 ezer komplett autót is építettek. Magyarországon az Audi az első olyan autógyár, amely önálló itteni fejlesztőközpontot működtet. Az első fél évben 235 millió eurót költöttek beruházásra, ami ahhoz szükséges, hogy megőrizzék a nemzetközi versenyképességüket, egyben a győri cég helyét a konszernen belül. Közölte: a kormány hozzájárult ahhoz, hogy a működési feltételek kedvezők legyenek, a leginkább vonzó termelési helyszín Magyarország Közép- és Kelet-Európában.
Szeptemberben nem volt visszaesés
A Volkswagen (VW) csoport szeptemberben 8,4 százalékkal növelte eladásait Európában, bár a dízelügy csak a hó végén robbant ki. Az európai autópiac 9,8 százalékkal növekedett a múlt hónapban, így a VW piaci részesedése 23,7 százalékról 23,3-ra csökkent. Az októberi adatokban azonban lehetnek kedvezőtlen változások a csoport számára, vagyis a dízelügy miatt minden bizonnyal visszaesnek az eladások. A francia rendőrség és a Környezetvédelmi és Közegészségügyi Hatóság emberei a Villers-Cotteretsben található központban számítógépeket és iratokat foglaltak le. A Volkswagen helyi szóvivője megerősítette, hogy valóban házkutatást tartottak náluk, és jelezte: mindenben együttműködnek a hatóságokkal. Franciaországban több mint 946 ezer olyan járművet helyeztek forgalomba, amelyet a botrányban érintett EA 189-es motorcsalád valamelyik tagjával szereltek.