Gazdaság

Logó sem lehetne majd a vörös csillag

Akár több cég termékeinek emblémája is változhat, ha a parlament megszavazza szeptember végén a lex Heinekent

Szeptember végére akár el is tűnhet a vörös csillag a kereskedelmi termékekről. Az érintett cégek többsége még kivár és óvatosan fogalmaz.

Heineken
A lapunk által megkérdezett cégek egyelőre kivárnak (Fotó: MH)

Miután az Európai Bizottság elfogadta az önkényuralmi jelképek kereskedelmi célú hasznosításának tilalmát, elhárultak a jogi akadályok, így szeptember végére megszavazhatja a parlament a lex Heinekennek nevezett törvénytervezetet. A téma a Fidesz tegnap kezdődött frakcióülésén is szóba kerül. Hazánkban több olyan cég is van, amelynek márka- vagy terméklogójában feltűnik a sokakban rossz érzést keltő vörös csillag. Megkérdeztük az érintett cégeket, milyen lépéseket kívánnak tenni, amennyiben hatályba lép a törvény.

A Milky Wayt forgalmazó Mars azt közölte, egyelőre vizsgálják a helyzetet, várják a törvényt, és annak ismeretében döntenek majd. A Heineken kitart amellett, hogy az ötágú csillag a sörfőző mesterek ősi szimbóluma, amely már 1884 óta a márka védjegye. Arról nem nyilatkoztak, hogy váltanának-e logót, amennyiben törvény kötelezi őket erre, vagy inkább kivonulnának az országból. Bár a Converse cipők logója kék színű, de akad olyan termék, amelyen ez a szimbólum vörös. A cég lapunknak eljuttatott közleményében jelezte, jelenleg nem terveznek lépéseket tenni a logó védelmében. Ők arra hivatkoznak, hogy a magyar Alkotmánybíróság és a nemzetközi bíróság korábban kimondta, hogy a vörös csillag használata csak akkor büntethető, ha a köznyugalom megzavarására alkalmas magatartás is társul hozzá. Hozzátették, várják a döntést, de fel sem merül a termék megváltoztatása, ehhez a magyar piac – globális viszonylatban – túl kicsi nekik. A vállalatok nyilatkozataiból összességében az látszik, hogy egyelőre kivárnak, és vélhetően csak a törvény elfogadása után tesznek lépéseket. A vörös csillag Magyarországon tiltott önkényuralmi jelképnek számít.