Gazdaság
Lendületet kapnak az útépítések
Az uniós ciklus végéig ötszáz kilométer autópályával leszünk gazdagabbak

Nemzeti forrás is jut a gyorsforgalmi utakra (Fotó: Horváth Péter Gyula)
Az idén hatvan kilométer hosszú gyorsforgalmi út átadása várható az országban, 2020-ig pedig 515 kilométer épül. Ez azért is jelentősnek mondható, mert ebben a ciklusban feleannyi európai uniós forrás jut a hazai úthálózat fejlesztésére, mint 2007 és 2013 között. A korábbi költségvetési ciklusban összességében 1045 milliárd forintot költhetett az ország a közúthálózat, ezen belül az autópályák és gyorsforgalmi utak fejlesztésére. Ebben a hét évben erre a célra 465 milliárd forint uniós pénz jut. Az Integrált Közlekedési Operatív Program két fejezetéből 315, illetve 110 milliárd forint költhető el beruházásokra, az Európai Hálózatfinanszírozási Alap esetében pedig negyvenmilliárd forintra lehet pályázni. Az útépítés lendülete ugyanakkor azért nem csökken, mert a kormány 2020-ig legalább 750 milliárd forintot költene a büdzséből erre a célra. Nemzeti forrásból épülne meg például az M44-es Kecskemét és Békéscsaba, az M85-ös Csorna és Sopron között, a 76-os számú főút Zalaegerszegig 2x2 sávosra bővül, és épül egy új Duna-híd Kalocsánál. Az idén és a jövő év elején 220 kilométer hosszú gyorsforgalmi út megépítésére hirdet közbeszerzési pályázatot a kormány, ezek értéke ötszázmilliárd forint.
Ezzel együtt az éves beruházáshoz képest csaknem azonos összeget költ Magyarország a köz- és magánszféra együttműködésével – úgynevezett PPP-konstrukció – épült és működtetett két autópályára. Az M5-ös és az M6-os ilyen formában létesült szakaszairól tudni érdemes, hogy azok egyszeri építési költsége 386 milliárd forintot tett ki. Ehhez képest az előző kormányok által megkötött szerződések értelmében 2037-ig a magyar államnak összességében 3200 milliárd forintot kell kifizetnie, tehát csaknem a tízszeresét magánbefektetőknek. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy tavaly 112,5 milliárd forint volt a rendelkezésre állási díjként kifizetett összeg, az idén és 2016-ban pedig 114 milliárd forint. Ez csaknem a fele az éves útdíjbevételnek.