Gazdaság

Lendületben a vasútépítők a százhalombattai vonalon

Megújulnak az állomások, európai vonatbefolyásolási rendszer készül

Jelentős vasúti beruházás zajlik Százhalombatta és Pusztaszabolcs között: a pályaépítés mellett megkezdődhet az új biztosítóberendezések kialakítása is.

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a Siemenst bízta meg, hogy szerelje fel a nagy sebességű vasúti közlekedést lehetővé tevő biztosítóberendezésekkel az átépítés alatt álló Százhalombatta és Pusztaszabolcs közötti vasútvonalat – adta hírül a NIF. Az európai átjárhatóságot biztosító úgynevezett Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) kiépítése azért szükséges, mivel az óránkénti 120 kilométer feletti sebesség csak ennek révén engedélyezett az újjáépülő vasútvonalakon. Márpedig Százhalombatta és Pusztaszabolcs között százhatvannal is közlekedhetnek a szerelvények az átépítés után, amely befejezésének tervezett határideje 2020 decembere. A vonalon úgynevezett centralizált térközöket alakítanak ki, melyeket jelenleg egyedül a Siemens képes szállítani hazánkban. Az új megrendelés részét képezi hat vasútisorompó-berendezés, a teljes villamosenergia-ellátás, a szerelési munkák és a távközlési eszközök is.

Ezzel együtt zajlanak a pályaépítési munkák is ezen a vonalon. A beruházást két szakaszra bontotta a NIF, mégpedig a Százhalombatta-Ercsi, valamint az Ercsi-Pusztaszabolcs közöttire. Az elsőn 15,7 kilométer hosszú vasútvonal korszerűsödik, mégpedig olyan formán, hogy 12 kilométeren új nyomvonal épül, elkerülve a Dunai Finomító és Ercsi állomását. Többek között átépül Százhalombatta vasútállomása, ahol új alul- és felüljárók, továbbá akadálymentesített peronok létesülnek. A szakaszon átépül a felsővezeték-rendszer, és a vasúti pálya 225 kilonewton tengelyterhelésre lesz alkalmas. A beruházás költsége nettó 48,185 milliárd forint. A második beruházásban Ercsi és Pusztaszabolcs között épül át a 12,2 kilométer hosszú szakasz, és a kapcsolódó létesítmények is korszerűsödnek, összességében 38 milliárd forintért. Ezen a szakaszon Iváncsa és Pusztaszabolcs állomás épül át, itt szintén alul- és felüljárók, liftek és perontetők épülnek, valamint korszerűsödik a vágányhálózat.

A közleményből kiderül: valamennyi állomáson 55 centiméter magas peronok épülnek, tetővel, külön szintű megközelítéssel. Az állomási épületeket állapotuktól és funkciójuktól függően részben felújítják, átépítik vagy lebontják a kivitelező cégek.

A NIF közölte: mivel ezen a szakaszon jelentős az elővárosi forgalom, Százhalombattán 61 P + R (autóparkoló) és negyven B + R (kerékpárparkoló), Iváncsán 127 P + R és 56 B + R, Pusztaszabolcson 77 P + R és 120 B + R épül.