Gazdaság
Látványosan apadó rezsihátralékok
Az energiahivatal adataiból az látszik, nem csupán a közüzemi díjak mérséklődtek, hanem többen is fizetik be számláikat határidőre
Mind a gáz, mind az elektromos áram, mind a távhő tekintetében csökkent a hátralékosok száma a rezsicsökkentés bevezetése óta – közölte lapunkkal az adatokat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH). Kiderült, legtöbben, kicsivel több, mint 1,1 millióan a villanyszámla befizetésével estek késedelembe a rezsicsökkentés első üteméig, 2013 júniusáig, a legkevesebben, alig kétszázezren pedig a távhőszámlákkal tartoztak. A második és harmadik ütemtől azonban mindhárom közműszolgáltató esetében csökkenést mutat a tartozások összege és a kikapcsolások száma még úgy is, hogy az energiahivatal összesítése azokat a kikapcsolásokat is számon tartja, amelyet maguk a fogyasztók kezdeményeztek.
Ha továbbra is a villamosenergia-felhasználókat nézzük, évről évre lassan, de biztosan mérséklődött a hátralékosok száma, ennél is látványosabb volt viszont az, ahogyan a késedelmes napok száma és a be nem fizetett tételek összege csökkent.A legtöbben egy és harminc nap közötti, illetve 361 napon túli hátralékot halmoztak fel, viszont az egy évnél régebbi elmaradásokat leszámítva valamennyi – a 31–90, illetve a fél évet meg nem haladó – késedelmek száma és összege is mérséklődött.A földgáz esetében viszont minden határidejű késedelem jelentősen csökkent, 2017 júniusáig a 31–90 nap közötti tartozások kevesebb mint a felére, az egy éven túliak pedig a töredékére apadtak a 2013 első félévéig tartó összesítéshez képest. A távhő esetében kisebb mértékű, de szintén nem elhanyagolható csökkenés mutatkozik. Az öt évvel ezelőtti adatokat összevetve földgáz és elektromos áram esetén a hátralékos fogyasztók száma több százezerrel, távhő esetében pedig néhány tízezerrel csökkent 2017 júniusáig. Az energiahivatal adatait összefoglalva az látszik, hogy egyre kevesebben és egyre kevesebbel tartoznak a szolgáltatók felé.
Ahogyan írtuk, szintén a MEKH közlése alapján maga a rezsicsökkentés összességében, valamennyi szektort beleszámítva több, mint ezerkétszázmilliárd forint megtakarítást hozott a fogyasztóknak, csak idén az első két hónapban ez húsz-húszmilliárd forintot jelent, az ezerkétszázmilliárd forintba pedig még nem tartozik bele az a tétel, amelyet az egyszeri téli díjmérsékléssel spórolhatnak meg a háztartások.
Az alapközmű-szolgáltatások díja csökkenésének pozitív vonzata az is, hogy az energiahivatalhoz érkező panaszok száma is csökkent 2013-hoz képest. Részben azért, mert a szolgáltatók is törekedtek arra, hogy egyezségre jussanak a fogyasztókkal, akik kevesebbszer kérték a MEKH állásfoglalását.
Ha továbbra is a villamosenergia-felhasználókat nézzük, évről évre lassan, de biztosan mérséklődött a hátralékosok száma, ennél is látványosabb volt viszont az, ahogyan a késedelmes napok száma és a be nem fizetett tételek összege csökkent.A legtöbben egy és harminc nap közötti, illetve 361 napon túli hátralékot halmoztak fel, viszont az egy évnél régebbi elmaradásokat leszámítva valamennyi – a 31–90, illetve a fél évet meg nem haladó – késedelmek száma és összege is mérséklődött.A földgáz esetében viszont minden határidejű késedelem jelentősen csökkent, 2017 júniusáig a 31–90 nap közötti tartozások kevesebb mint a felére, az egy éven túliak pedig a töredékére apadtak a 2013 első félévéig tartó összesítéshez képest. A távhő esetében kisebb mértékű, de szintén nem elhanyagolható csökkenés mutatkozik. Az öt évvel ezelőtti adatokat összevetve földgáz és elektromos áram esetén a hátralékos fogyasztók száma több százezerrel, távhő esetében pedig néhány tízezerrel csökkent 2017 júniusáig. Az energiahivatal adatait összefoglalva az látszik, hogy egyre kevesebben és egyre kevesebbel tartoznak a szolgáltatók felé.
Ahogyan írtuk, szintén a MEKH közlése alapján maga a rezsicsökkentés összességében, valamennyi szektort beleszámítva több, mint ezerkétszázmilliárd forint megtakarítást hozott a fogyasztóknak, csak idén az első két hónapban ez húsz-húszmilliárd forintot jelent, az ezerkétszázmilliárd forintba pedig még nem tartozik bele az a tétel, amelyet az egyszeri téli díjmérsékléssel spórolhatnak meg a háztartások.
Az alapközmű-szolgáltatások díja csökkenésének pozitív vonzata az is, hogy az energiahivatalhoz érkező panaszok száma is csökkent 2013-hoz képest. Részben azért, mert a szolgáltatók is törekedtek arra, hogy egyezségre jussanak a fogyasztókkal, akik kevesebbszer kérték a MEKH állásfoglalását.