Gazdaság
Lassan terjed az elektromos autózás
A vásárlók megfizethető árakat, könnyű és gyors töltési lehetőségeket szeretnének – Még mindig alacsony a piaci részesedés

Erőteljes bővülésnek indulhat a környezetkímélő autók piaca, az előzetes becslések szerint a 2030-ig eladott autók harminc százaléka lesz teljesen elektromos. A Roland Berger által tegnap közzétett tanulmány szerint néhány nagyváros és ország, így London, Párizs, Mexikóváros, Kína és Norvégia szabályozási intézkedéseket vezetett be a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében, a vásárlók azonban még várnak: megfizethető árakat, könnyű és gyors töltési lehetőségeket szeretnének. Bár egyes országokban az elektromos autók piaci részesedése folyamatosan emelkedik, összességében még mindig meglehetősen alacsony szintet mutat. Az elektromos autók értékesítését tekintve is az élre tör Kína, szorosan követve a még első helyen tartózkodó Franciaországot. Ez a két ország kivételes abban a tekintetben is, hogy a részlegesen vagy teljesen elektromos autók piaci részesedése csak itt lépte át tavaly az egy százalékot.
Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője elmondta: Ahhoz, hogy elérjük a járművek káros kibocsátása csökkentésére vonatkozó célokat 2021-ig, sokkal jobban el kell terjedniük az elektromos autóknak. Ehhez nemcsak arra van szükség, hogy az autógyártók vonzóbbá tegyék ezeket a járműveket, hanem a töltés folyamatát egyszerűbbé és gyorsabbá kell tenni. Emellett az e-mobilitás stratégia megalkotása is elengedhetetlen.
A nagyobb városok szabályozási intézkedései mellett a csökkenő akkumulátorárak is segíthetik az e-mobilitás előretörését. A lítium-ionos akkumulátorok árának csökkenése és az újgenerációs, tölthető akkumulátorok megjelenése középtávon a minél szélesebb elektromosautó-kínálat kifejlesztéséhez segíthetik a járműgyártókat. A nyersanyagoktól való függőség azonban politikai válságokat is okozhat. Az egyik probléma, amivel a gyártóknak szembe kell nézniük, a nyersanyagoktól (lítium, nikkel, mangán, kobalt és grafit), és az ezeket beszállító országoktól való függés.
A magyarok nagy része reálisan látja a közlekedésben várható technológiai fejlődést – derül ki a K & H biztos jövő indexéből. Az elektromos kerékpárok és hibrid autók pár éven belüli elterjedésére például a magyarok közel fele számít. Bár az önvezető autók térnyerésében egyre többen bíznak, magas a kételkedők aránya is: 12 százalékuk szerint nem hoz majd áttörő sikert ez a fajta technológiai újítás.
Trump üzent a német gyártóknak
A német autógyártókat vámmal fenyegette meg a megválasztott amerikai elnök, Donald Trump. A Bild című német lapnak kifejtette, hogy 35 százalékos vámmal sújtaná az autóimportot annak érdekében, hogy a gyártók az Egyesült Államokba telepítsék a helyi piacra szánt kocsikat előállító üzemeiket. Külön említette a BMW-t, aláhúzva, hogy ha a cég Mexikóban akar gyárat építeni és az Egyesült Államokban szeretné termékeit a 35 százalékos vám nélkül értékesíteni, akkor „ezt felejtse el”. A távirati iroda beszámolója szerint Sigmar Gabriel alkancellár, gazdasági miniszter azt mondta, meg kell várni, hogy mit szól ehhez a kongresszus republikánus többsége. Az amerikai autóipar egy ilyen vám hatására csak „rosszabb, gyengébb és drágább” lehet, igazi megoldást pedig az hozhat, ha jobb kocsikat gyártanak az amerikai cégek.
Digitalizáció a magyar iparban
Folytatódhatnak a kedvező folyamatok a magyar autóiparban 2017-ben, az ágazat kibocsátása az idén négy-öt százalékkal bővülhet. Ezt több kapacitásnövelő beruházás elindulása is serkenti – közölte Kutasi Gábor, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. elemzője tegnap az M1-en. Elmondta: az autóiparnak nemcsak Magyarországon, de világszinten is technológiaváltást kell megvalósítania. Ez egyrészt jelenti az elektromos meghajtású járművek irányába való előrelépést, másrészt a gyártás magasabb fokú digitalizációját, a robotizáció még kiterjedtebb alkalmazását. Ez a folyamat a múlt évben Magyarországon is megkezdődött. Kutasi Gábor példaként említette a Suzuki magyarországi gyárában megvalósított technikai fejlesztéseket a robotizáció területén. E folyamatok pozitív hatásúak lesznek hosszú távon.